সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

দিলীপ কুমাৰ

An Era Ends With Dilip Kumar's Death At 98 -- জোকাৰি যোৱা খবৰ । বলিউডেৰ কিংবদন্তি অভিনেতা দিলীপ কুমাৰ কায়িক ভাবে আতৰি গ'ল উভতি নহা বাটেৰে । বুধবাৰে পুৱা  ৭ . ৩০ বজাত ।যোৱা ৩০ জুনৰ পৰা  মুম্বাইৰ  হিন্দুজা হাসপাতালত চিকিৎসা চলি আছিল  আৰু আজি ( ৭জুন , ২০২১ ) চিকিৎসা বিজ্ঞানে হাৰ মানে ! অন্তিম শ্বাস লোৱাৰ সময়ত বলিউডৰ প্ৰথম ছুপাৰষ্টাৰ গৰাকীৰ ওচৰত আছিল পত্নী সায়ৰা বানু ।
       দিলীপ কুমাৰ জন্ম পাকিস্তানৰ খাইবাৰত ,  ১১ ডিসেম্বৰ ১৯২২ ত , এটি মুছলিম সম্ভ্রান্ত পৰিয়ালত । পিতৃ লালা গোলাম ছাৰৱাৰ আছিল   ফলৰ ব্যবসায়ী । মাতৃ আয়েশা বেগম আছিল সংগীত প্ৰেমী । পিতৃৰ ব্যৱসায় এদিন বন্ধপ্ৰায় হৈছিল আৰু মাত্ৰ ১২.৫০ টকা বেতনত বোম্বাইৰ ( মুম্বাই ) চিনেমা উদ্যোগত কাম আৰম্ভ কৰিছিল  । আৰু এদিন বলিউডৰ সাধাৰণ কৰ্মিৰ পৰা গৈ নায়কৰ ট্ৰেকত খোজ দিয়াৰ সুযোগ পাইছিল । সুযোগ পাইছিল দেবিকা ৰাণীৰ সহায়ত । ৪০ৰ দশকত দেবিকা ৰাণী আছিল ভাৰতীয় চিনেমাৰ অতি প্ৰভাবী তাৰকা। সুদর্শন ইউছুফ খানে প্রায়ই চিনেমাৰ শ্বুটিং চাবলৈ যায় । আৰু  শ্বুটিং চাবলৈ যোৱা মানুহৰ মাজত  দেবিকা ৰাণীয়ে প্ৰায়ে দেখে ।  এদিন "সুদৰ্শন যুবক " জনক ওচৰলৈ মাতি আনি সুধিছিল শ্বুটিং চোৱাত যে ইমান সময় খৰচ কৰে " চিনেমাত মন " নেকি ! " -হয় , মই চিনেমাত অভিনয় কৰিব বিছাৰো ! " বুলি  দিলীপ কুমাৰে কোৱাত দেবিকা ৰাণীয়ে সুধিছিল উৰ্দু ভাষাৰ জ্ঞান আছে নে নাই ! " তুমি শুদ্ধ উৰ্দু কব পাৰা ?" -- দেবিকা ৰাণীয়ে সুধিছিল । " পাৰো ! " -- দিলীপ কুমাৰে কৈছিল । ( স্পষ্ট কৰি দিছো -- দিলীপ কুমাৰৰ নাম  তেতিয়া ইউছুফ খানহে আছিল ।)   মাৰাঠী গ্ৰন্থ " বলিউড কুইন "ত দেবিকা - দিলীপ কুমাৰৰ এই পৰ্ব উল্লেখ কৰি অজয় মাৰ্হত্ৰেয়ে লিখিছে -- " সম্ভবতঃ হিন্দি চিনেমালৈ দেবিকা ৰাণী চৌধুৰীৰ ( কর্মজীবন : ১৯২৮-১৯৪৩ ) যি অৱদান আন কোনো নায়িকাৰে নাই । অভিনয়ৰে বলিউডক চহকী কৰাৰ লগতে ফল বিক্রেতাৰ পুত্র ইউসুফ খানক দিলীপ কুমাৰলৈ ৰূপান্তৰ কৰিছে । " আৰু সেই সহায় আৰু অভিনয় শক্তিৰে মহাতাৰকালৈ ৰূপান্তৰ হৈছিল ।                                                             
      
                      ******** *********        
       বলিউডী নাম -- দিলীপ কুমাৰ । জন্মৰ পিছতে নাম ৰাখিছিল মোহম্মদ ইউছুফ খান । বলিউডৰ বাটত খোজ পেলোৱাৰ সযয়তে কোৱা হৈছিল -- ইউছুফ খান ! নোৱাৰিবা , এই নামেৰে বলিউডৰ নায়কৰ ট্ৰেকত দৌৰিব নোৱাৰিবা ! নাম সলাব লাগিব ! ( দেবিকা ৰাণীয়ে  জানিছিল , ইউছুফ খান -- এজন ৰোমান্টিক " নায়ক "ৰ নাম হব নোৱাৰে ! দৰ্শেকে গ্ৰহণ নকৰিব !  হিন্দি কবি নৰেন্দ্র শর্মা সেই সময়ত বোম্বে টকিজৰ কৰ্মী আছিল । দেবিকা ৰাণীয়ে এদিন প্ৰসঙ্গক্ৰমে  মনৰ ভাব ব্যক্ত কৰাত নৰেন্দ্ৰ শৰ্মাই তিনিটা নাম দিলে --  জাহাঙ্গীৰ , ভাসুদেব আৰু দিলীপ কুমাৰ । তৃতীয় নামটো দেবিকা ৰাণীয়ে পছন্দ কৰিছিল । )  -- আপত্তি কৰাৰ কাৰণ বিছাৰি নাপালে । আৰম্ভ কৰিলে বলিউড যাত্ৰা । -- ১৯৪৪ চনত চিত্ৰগৃহলৈ আহিল প্ৰথম খন চিনেমা । ' বোম্বে টকিজে 'ৰ প্ৰযোজনাত 'জোৱাৰ ভাটা ' । সেই সময় চোৱাত  আভিনয়ৰ স্টাইলে আছিল  "লাউড অ্যাক্টিং "  । মুলতঃ পাৰ্ছি থিয়েটাৰৰ প্রভাৱত ভাৰতীয় চিনেমাৰ " অভিনয় " নিৰ্মাণ হৈছিল । প্ৰচলিত সেই ষ্টাইলৰ বিপৰীত বিন্দুত ঠিয় হৈছিল দিলীপ কুমাৰ । আৰু কম দিনৰ ভিতৰত সফলো হৈছিল । গল্প - চিনেমা লেখক ছেলিম খানৰ ভাষাত  " দিলীপ কুমাৰৰ অভিনয় কৌশল শান্ত , নিৰব । চেহেৰৰ স্বভিবিক  অভিনয়ে আৰু শান্ত ভাবে কৰা সংলাপ প্ৰক্ষেপনে " চৰিত্ৰ "টো আৰু "চৰিত্ৰ "টোৱে উপস্থাপন কৰা বিষয়   সূক্ষ্ম ভাবে  পর্দাত  তুলি ধৰে ।  আৰু " চৰিত্ৰ "টোৱে নিৰবে দর্শকেৰ মনত গভীৰ ছাপ পেলাই যায় ।" নিম্ন স্বৰৰ অভিজাত , দৃঢ় সংলাপ প্ৰক্ষেপন কৌশল আছিল দিলীপ কুমাৰৰ প্ৰধান " অভিনয় মন্ত্ৰ " । এই " মন্ত্ৰ "ৰে মুগল - ঈ -আজম "ত পৃথ্বীৰাজ কাপুৰৰ ( সম্ৰাত আকবৰ ) প্ৰভিবশালী , শক্তশালি চৰিত্ৰৰ ওচৰতো জিলিকি আছিল " ছেলিম " দিলীপ কুমাৰ ।
        দিলীপ কুমাৰ বলিউডৰ নায়কৰ ট্ৰেকত থকা সময়তে আহিছিল ৰাজ কাপুৰ ( "নীল কমল " /১৯৪৭ । পূৰ্বে ১৯৩৫ চনত  চিত্ৰগৃহলৈ অহা " ইনকিলাব "ত  ১০ বছৰ বয়সত প্রথমবাৰ অভিনয় কৰিছিল । ) আৰু দেব আনন্দ ( " হাম এক হ্যায় " /১৯৪৬ ) । ১৯৪০ - ১৯৬০ সময় চোৱাৰ হলিউডৰ অন্যতম অভিনেতা গ্রেগৰি পেকেৰ প্রভাবত এক বিশেষ ষ্টাইলত বান্ধ খোৱা দেব আনন্দৰ অভিনয় আৰু  " The Show Man ,
The Great Show Man of Bollywood ,
Charlie Chaplin of India " বিশেষনেৰে বান্ধ খোৱা ৰাজ কাপুৰৰো জনপ্ৰিয়তা সময়ত বাঢ়িছিল ; কিন্তু দিলীপ কুমাৰৰ উৰ্ধগামী " বলিউড গ্ৰাফ "ত প্ৰভাব পেলাব পৰা নাছিল । নোৱাৰাৰ মূল কাৰণ -- দিলীপ কুমাৰৰ বহুমাত্ৰিক অভিনয় । ( এই কথাও স্পষ্ট -- বলিউডৰ এই ত্ৰিমূৰ্তিৰ গুৰুত্ব " বলিউড বজাৰ "ত কম - বেছি নাআছিল । )

                     ************
             দিলীপ কুমাৰৰ  জীবনী লেখক মেঘনাথ দেচায়ে  লিখিছে , "  কেৱল  অভিনয়ৰ বাবে যে অভিনয় নহয় মোক  বহুবাৰ বুজাইছিল । বাস্তবতো  " চৰিত্ৰ " ৰ আকাৰত অনুভৱৰ  সুযোগ দিছিল । ' মই   চুলিৰ  স্টাইল, পোছাক, সংলাপ আৰু  আচৰণ অনুকৰণ কৰি  পর্দাৰ বাবে নিৰ্মাণ হৈ থকা চৰিত্রটো  আত্মস্থ কৰাৰ চেষ্টা কৰো ' -- দিলীপ চাহাবে কৈছিল ।  অভিনয় কৰি থকা চৰিত্ৰত প্ৰভাৱ পৰিব বুলিয়ে প্ৰিয় সাজ - ব্যক্তিৰ পৰা আতৰত থকাও মই দেখিছো । ( দিলীপ কুমাৰৰ পছন্দৰ ৰং -- বগা । উৰ্দু সাহিত্যৰ ভক্ত আছিল ।শিক্ষিত ভদ্ৰলোক আছিল ।হিন্দি, উর্দু, ইংৰাজি , পাঞ্জাবী ও পছতু ভাষাত কথা পাতিছিল । মাৰিঠি , ভোজপুৰি আৰু পাৰ্ছিয়ান ভাষা বুজি পাইছিল । ) -- এদিন দেখিছিলো ৰং - বিৰং সাজ পিন্ধি সাধাৰণ মানুহ এজনক বহুৱাই বাংলা ভাষা কোৱাত ব্যস্ত ! ভাবিলো , হ'ল কি ! সেয়াও আছিল চৰিত্ৰক আত্মাত প্ৰৱেশ কৰোৱাৰ কচৰৎ ! " -- এইবোৰৰ মাজতে স্পষ্ট হৈ আছে " অভিনেতা দিলীপ কুমাৰ " নিৰ্মাণ  প্ৰক্ৰিয়া ।
               ********
 
          সত্যজিৎ ৰায়ে কৈছিল , " সর্বশেষ ৰচনাশৈলী একজন গুণী অভিনেতা দিলীপ কুমাৰ । "  -- বিগ বচ্চন অমিতাভৰ ভাষাত , "  Dilip Kumar as the greatest actor of all time. " -- আৰু বলিউড বাদশ্বাহ শ্বাহৰুখৰ মতে , " অভিনয়ৰ পাঠশালা । " - হয় , সেই বাবেই হয়তো শ্বাহৰুখে " অভিনেতা শ্বাহৰুখ "ক নিৰ্মাণ কৰিছে " দিলীপ কুমাৰ ষ্টাইল "-এৰে ! শ্বাহৰুখৰ " ৰোমাণ্টিক আন্দাজ " , " এংৰি ষ্টাইল " , " কমেডী "কে ধৰি প্ৰতিটো স্তৰতে দিলীপ কুমাৰৰ অভিনয়ৰ প্ৰভাৱ স্পষ্ট । -- শ্বহৰুখ খান এটা উদাহৰণহে ।                                                              
         
                                ******
       ২৯ নবেম্বৰ , ১৯৪৪ত চিত্ৰগৃহলৈ আহিছিল  দিলীপ কুমাৰে অভিনয় কৰা প্ৰথম খন চিনেমা । যাযাবৰ সংগীত শিল্পী জগদীশৰ চৰিত্ৰত দিলীপ কুমাৰক দৰ্শকে পচন্দ কৰিছিল । আৰু তাৰ পিছত ? -- অভিনয় কৰি গ'ল ১৯৪৯ চনত ' আন্দাজ ' , ১৯৫২ চনত ' চালবাজ ' , ১৯৫৫ চনত ' দেবদাস ', ১৯৫৫ চনত ' আজাদ ', ১৯৬০ত ' মুগল-ঈ -আজম ', ১৯৬১ ' গঙ্গা যমুনা ' আদি । সকলো ঠিকেই চলি আছিল ; কিন্তু ১৯৭৬ চনত সন্যস ল'লে দিলীপ কুমাৰে । অৱশ্যে চাৰি - পাঁচ বছৰ ! আৰু বিৰতিৰ পিছত নতুন ৰূপ ! চিত্ৰগৃহলৈ আহে -- ' শক্তি ' (১৯৮২), ' কর্ম ' (১৯৮৬) আৰু ' সৌদাগৰ ' (১৯৯১)। অভিনেতা গৰিকীৰ সর্বশেষ অভিনীত চিনেমা ' কিলা ' (১৯৯৮)।                
      

******* দিলীপ কুমাৰে ভাৰতীয় অভিনেতা হিচাবে সর্বোচ্চসংখ্যক বঁটা প্ৰাপ্তিৰে গিনিজ বিশ্ব ৰেকর্ড বুকত স্থান লাভ কৰে । অভিনেতা গৰাকীয়ে ৮ বাৰ ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতা বঁটা সহ ১৯ বাৰ ফিল্মফেয়াৰ মনোনয়ন পাইছিল । অভিনেতা গৰাকীয়ে ১৯৯৩ চনত ফিল্মফেয়াৰ আজীবন বঁটাৰে সম্মানিত হয় । আৰু ২৬ জানুৱাৰি ২০১৫ ত ভাৰত সৰকাৰে অভিনেতা গৰাকীক পদ্মবিভূষণেৰে সন্মানিত কৰে ।

### ( বছৰ / চিনেমা / ভূমিকা / বঁটা )          ১৯৪৪ / জোৱাৰ ভাটা / জগদীশ / ০০০        ১৯৪৫ / প্রতীমা /০০০ /০০০                         ১৯৪৬ / মিলন / ৰমেশ / ০০০                        ১৯৪৭/ জুগনু / সুৰজ / ০০০                         ১৯৪৮ / ছহীদ / ৰাম / ০০ ১৯৪৮ / নাদিয়া কে পাৰ / চটে কুমাৰ /০০০ ১৯৪৮ / মেলা / মোহন /০০০ ১৯৪৮ /ঘৰ কি ইজ্জত / চন্দ্ৰ / ০০০ ১৯৪৮ / আনোখা প্যাৰ / অশোক/ ০০০ ১৯৪৯ / শ্ববনম / মনোজ / ০০০ ১৯৪৯ / আন্দাজ / দিলীপ / ০০০ ১৯৫০ / জোগান / বিজয় /০০০ ১৯৫০ /বাবুল / অশোক / ০০০ ১৯৫০ / আৰজু / বাদল /০০০ ১৯৫১ / তাৰানা / মতিলাল /০০০ ১৯৫১ /হালচাল / কিশোৰ /০০০ ১৯৫১ / দিদাৰ / শ্যামু / ০০০ ১৯৫২ / ছাঙ্গদিল / শঙ্কৰ /০০০ ১৯৫২/ দাগ / শংকৰ / বিজয়ী: ফিল্মফেয়ার শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৫২ / আন / জয় তিলক /০০০ ১৯৫৩ / শিকাস্ট / ড. ৰাম সিং / ০০০ ১৯৫৩ /ফুটপাথ / নশু /০০০ ১৯৫৪ / অমৰ / অমৰনাথ / ০০০ ১৯৫৫ / উদান খাতোলা / কাশী /০০০ ১৯৫৫ / ইনছানিয়াত / মঙ্গল /০০০ ১৯৫৫ /দেবদাস / দেবদাস / বিজয়ী: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৫৫ / আজাদ / আজাদ ... / বিজয়ী ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৫৭ / নয়া দৌৰ / শঙ্কৰ / বিজয়ী: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বটা ১৯৫৭ / মুছাফিৰ / ৰাজা /০০০ ১৯৫৮ / ইহুদী / প্ৰিন্স মার্কাছ / ০০০ ১৯৫৮ / মধুমতি / আনান্দ আৰু দিবেন / মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৫৯ / পাইগাম / ৰতন লাল / মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৬০ /কোহিনুৰ / যুবৰাজ ৰানা দেবেন্দ্র বাহাদুৰ / বিজয়ী: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৬০ / মুগল-ঈ -আজম / যুবৰাজ ছেলিম / ০০০ ১৯৬১ / গঙ্গা যমুনা / গংগুৰাম ,গঙ্গা / মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৬৪ / লিডাৰ / বিজয় খান্না / বিজয়ী: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৬৬ / দিল দিয়া দর্দ লিয়া / শঙ্কৰ ,ৰাজা ছাহেব মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৬৭ / ৰাম অউৰ শ্যাম / ৰাম আৰু শ্যাম (দ্বৈত ভূমিকা) / বিজয়ী : ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৬৮ / সংঘর্ষ / কুন্দা প্ৰসাদ /মনোনীত: ফিল্মফেয়ার শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৬৮ / আদমী / ৰাজেশ/ মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৭০ ছাজিনা মাহাতো ( বাংলা চিনেমা ) / ছাজিনা ১৯৭০ /গোপি / গোপি / মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৭২ / দাস্তান / অনিল/সুনীল(দ্বৈত ভূমিকা) /০০০ ১৯৭২ / আনোখা মিলন / ( অতিথি অভিনেতা ) /০০০ ১৯৭২ / কৌশিশ / ( অ . অ . ) / ০০০ ১৯৭৪ / ছাগিনা / ছাগিনা / মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৭৪ / ফির কাব মিলোগী / তেজা সিং /০০০ ১৯৭৬ / বৈৰাগ / কৈলাশ - ভোলানাথ - সঞ্জয় (ট্রিপল ভূমিকা) / মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতাৰ বঁটা ১৯৮১ / ক্রান্তি / চানগা - ক্রান্তি / ০০০ ১৯৮২ / বিধাতা / শচছেৰ সিং /০০০ ১৯৮২ / শক্তি / অশ্চিনী কুমাৰ / মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতা । ১৯৮৩ / মাজদোৰ / দিনানাথ ছাক্সিনা / ০০০ ১৯৮৪ / দুনিয়া / মোহন কুমাৰ / ০০০ ১৯৮৪ /মশাল / বিনোদ কুমাৰ / মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ শ্রেষ্ঠ অভিনেতা । ১৯৮৬ / ধৰম অধিকাৰী / ধৰ্মা / ০০০ ১৯৮৬ / কর্মা / বিশ্বনাথ প্রতাপ সিং, - ইলিয়াস ৰানা - দাদা ঠাকুৰ /০০০ ১৯৮৯ / কানুন আপনা আপনা / কালেক্টার জগৎ প্রতাপ সিং / ০০০ ১৯৯০ / ইজ্জতদাৰ / ব্রহ্মা দত্ত /০০০ আগ কা দৰিয়া ১৯৯১ / সৌদাগৰ / ঠাকুৰ বীৰ সিং / মনোনীত: ফিল্মফেয়াৰ / শ্রেষ্ঠ অভিনেতা । ১৯৯৮ / কিলা /জগন্নাথ - অমৰনাথ সিং (দ্বৈত ভূমিকা) -- এই চিনেমাত কৰা সেউজ অভিনয়ৰ বাবে " বলিউড অভিনয় বাদশ্বাহ " সদায় সেউজ হৈ থাকিব !

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...