সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

আইদেউ ( চিনেমা )

অৰূপ মান্নাৰ প্ৰথম পৰিচালনাই আমাক সন্তুষ্ট কৰিব পৰা নাছিল । অসন্তুষ্টিৰ মুল কাৰণ পৰিচালক গৰাকীৰ চিনেদক্ষতা আমি অনুভৱ কৰিছিলো ! -- সেই সময়ত মোৰ কৰ্মস্থান আছিল ' আজি ' । পুৱা ১০ - ১১ বজাৰ পৰা ৰাতি কাম শেষ নোহোৱালৈকে কাৰ্যালয়তে থাকো । কাৰ্যায়লৈ মাজে সময়ে অৰূপ মান্না আহে , কথা পতো । বিষয় : চিনেমা । কেৱল চিনেমা । কিন্তু অৰূপ মান্নাৰ যি চিনেমা ধাৰণা ( কথা পতাৰ মাজেৰে মই অনুভৱ কৰা ) সেয়া প্ৰথম পৰিচালনা ' জীৱন তৃষ্ণা 'ত দেখা নাছিলো । স্বাভিবিকতে পৰিচালক গৰাকীৰ পৰৱৰ্তী চিনেকৰ্মৰ প্ৰতি বিশেষ আগ্ৰহ নাছিল । যাৰ বাবে পৰিচালক গৰাকীৰ ' আইদেউ ' চাইছিলো বহু পলমকৈ । ২০১৬ চনত । ২০০৭ চনৰ চিনেমা খন চাইছিলো ২০১৬ ত । আৰু চাইছিলো অন্য এক কাৰণত । কথাশিল্পী মহেন্দ্ৰ বৰঠাকুৰৰ নাটক ' আইদেউ ' চাইছিলো হেঙুল থিয়েটাৰৰ মঞ্চত । সেই নাটক খনৰ সৈতে চিনেমা খনৰ কিমান মিল , কিমান অমিল -- জনাৰ হেপাহ হৈছিল । কিন্তু চিনেমা খন চাবলৈ বহি মিল - অমিলৰ ৰেখা এদাল টানিবলৈ সাজু হোৱা সময়তে প্ৰবেশ কৰিছিলো মেদহীন , ' গতিমন্ত্ৰ ' ৰে বন্ধা ৰূপালী গল্প এটাৰ আত্মাত । ( বিষয় -- ব্যাখ্যাৰ প্ৰয়োজন আছে জানো ! - হয় , আইদেউ সন্দিকৈৰ জীৱনী-ভিত্তিক চিনেমা । প্ৰথম খন অসমীয়া চিনেমা ' জয়মতী 'ৰ নায়িকা আইদেউ সন্দিকৈৰ যন্ত্ৰনা - ত্যাগ , যন্ত্ৰনাৰ মাজত সুখৰ সন্ধান ইত্যাদি পৰিচালকে পৰিপটিকৈ ৰূপালী গল্পলৈ ৰূপান্তৰ কৰিছে । ) আমাৰ ধাৰণাত চিনেমা খনৰ লেখকে , পৰিচালকে কাহিনীৰ গতি বা অন্য কাৰণত কল্পনাৰ আশ্ৰয় লোৱা নাই । অভিনেত্ৰী গৰাকীৰ ' জীৱন কথা ' গল্পলৈ ৰূপান্তৰ কৰি সাহিত্য - কেমেৰাৰ ভাষাৰে ' বাস্তব ছবি ' আঁকিছে । কোনো মূহুৰ্ততে তথ্যচিত্ৰ পৰ্যায়লৈ যাব দিয়া নাই । অতুক্তি কৰা নহব , যদিহে এনেদৰে কোৱা হয় -- আইদেউৰ সৈতে কেমেৰা এটা ঘূৰিছে । আৰু আমি Live চাই আছো । আৰু চৰিত্ৰ নিৰ্মাণ ? -- আইদেউ আৰু জ্যোতি প্ৰসাদ চৰিত্ৰ দুটা নিৰ্মাণ কৰিছে ক্ৰমে চন্দনা শৰ্মা , প্ৰশান্ত কুমাৰ দাসক লৈ । এই চৰিত্ৰ দুটাৰ স্থিৰ চিত্ৰ এখন সামাজিক মাধ্যমত ' জয়মতী ' ৰ চিত্ৰগ্ৰহণৰ সময়ত জ্যোতিপ্ৰসাদ আগৰৱালা - আইদেউ সন্দিকৈ বুলি চৰ্চালৈ আহিছে । এই যে ' ভুল চৰ্চ ' হৈছে , এটা দিশ স্পষ্ট হৈছে -- চৰিত্ৰৰ দুটাৰ বাবে অভিনেতা - অভিনেত্ৰী নিৰ্বাচনত ভুল হোৱা নাই । এই দুটায়ে নহয় , প্ৰতিটো চৰিত্ৰৰ বাবে অভিনেতা - অভিনেত্ৰী নিৰ্বাচনত পৰিচালকে যে পৰিশ্ৰম কৰিছে চিনেমা খন চোৱাৰ সময়ত অনুভৱ কৰিছো । পৰিশ্ৰম কৰিছে চৰিত্ৰ নিৰ্মাণতো । সাজ - পাৰ , আচৰণ , সংলাপ প্ৰক্ষেপণ আদি প্ৰতিটো দিশতে , প্ৰতিগৰাকী অভিনেতা - অভিনেত্ৰীক পৰিচালকে ' বাস্তৱত বান্ধী ' ৰাখিছে । ' বাস্তৱ অভিনয় 'ৰ লগতে চিনেমা খনৰ সৌন্দৰ্য কেমেৰাৰ ভাষা আৰু সংগীত । কেমেৰাৰ ভাষা ( চিত্ৰগ্ৰহণ ) পৰিচালক অৰূপ মান্নাই নিজে ব্যৱহাৰ কৰিছে । সংগীত মানস হাজৰিকাৰ । নবামিকা বৰঠাকুৰে প্ৰযোজনা কৰা এই চিনেমা খনত অভিনয় কৰিছে আইদেউ সন্দিকৈ, চন্দনা শৰ্মা , নবামিকা বৰঠাকুৰ , সপোনটি বৰদলৈ আদিয়ে । সংযোজন : ' আইদেউ 'ৰ চিনেযাত্ৰা আৰম্ভ হয় মুম্বাই আন্তৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ মহোৎসৱৰ পৰা , ২০০৭ চনৰ ৮ ফেব্ৰুৱাৰী ত । আৰু প্ৰদৰ্শিত হয় পুনা আন্তৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ মহোৎসৱ, দিল্লী হেবিটেট চলচ্চিত্ৰ উৎসৱ , মিউনিখ আন্তৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ উৎসৱ , ব্ৰাজিলত অনুষ্ঠিত ছাউ-পাউলো চলচ্চিত্ৰ উৎসৱত ( "The New Film Makers" প্ৰতিযোগিতা শাখাত ) আদিত । চিনেমা খনে লাভ কৰে শ্ৰেষ্ঠ অসমীয়া চিনেমাৰ শিতানত ৫৪ সংখ্যক ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটা । ৮১ মিনিট দৈৰ্ঘৰ চিনেমা খন চিত্ৰগৃহলৈ আহে ২০০৭ ত ।

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...