সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

ৰমেন বৰুৱা ...

কোৱা হয় " ডক্তৰ বেজবৰুৱা " --  ৰমেন বৰুৱাই সংগীত পৰিচালনা কৰা প্ৰথম খন চিনেমা ! -- নহয় , " আমাৰ ঘৰ "ৰ সংগীত পৰিচালনা কৰিছিল ব্ৰজেন বৰুৱাৰ সৈতে , ১৯৫৯  চনত । " আমাৰ কাম ঘৰুৱাভাবে হৈছিল । হঠাতে এদিন ক'লে ( ব্ৰজেন বৰুৱাই ) মই ' ডক্তৰ বেজবৰুৱা 'ৰ সংগীতৰ কাম কৰিব লাগিব ! অকলে কৰিব লাগিব ! মোক চিনেমাৰ কাহিনী ক'লে , মুড বুজালে । আৰু সংগীতৰ কথা চিন্তা কৰাৰ দায়িত্ব দিলে । তেনেদৰে             দ্বীপেন বৰুৱাই গীত গোৱা সিদ্ধান্তয়ো হঠাতে লৈছিল  ।  দ্বীপেনৰ অভিনয় , সংগীতত ৰাপ নিছিল ।  ক্ৰিকেটত ৰাপ আছিল ।।  কোচবিহাৰ ট্ৰফি, ৰঞ্জি ট্ৰফি  আদি অসমৰ হৈ খেলিছিল । হঠাতে মোক কৈছিল ( ব্ৰজেন বৰুৱাই ) ' গীত ( 'ডক্তৰ বেজবৰুৱা'ৰ গীত )  দ্বীপেনে  গাব । চিন্তা কৰিব নালাগে ! সি গা ধুই থাকোঁতে গীত গোৱা শুনিছো । কণ্ঠ ভাল । আৰু সচাকৈয়ে সি ভাল  গালে । পিছৰ চিনেমাতো গালে । ক্ৰিকেটাৰৰ পৰা গায়ক হ'ল । " -- ৰমেন বৰুৱাই কৈছিল । ৰমেন বৰুৱাই সংগীত পৰিচিলকৰ যাত্ৰা  আৰম্ভ কৰিছিল ঊনৈশ বছৰ বয়সত । আৰু সংগীতেৰে সজাই গৈছিল  "বৰুৱাৰ সংসাৰ " , " মুকুতা " ," যোগ বিয়োগ " ," ললিতা " ," ওপজা সোণৰ মাটি " , " হৃদয়ৰ প্ৰয়োজন " ," উত্তৰণ " , " সোণতৰা " , " পৰিণাম " ," তৰামাই " , "সোণমা " ,   " মৰমী ", " মৰম " ,
" আশ্ৰয় " ," আজলী নবৌ " , " ৰজা হৰিশ্চন্দ্ৰ " ,      " মানসী " ," উত্তৰ শূন্য " , " ৰাজা " " ককাদেউতা নাতি আৰু হাতী " , " শকুন্তলা আৰু শংকৰ জোচেফ আলি " , " এণ্টনী মোৰ নাম " , " দীপজ্যোতি " ,        " অজলা ককাই " , " মনিমা " (বাংলা / 'সোণমা'ৰ বাংলা ৰূপ ) , " দাদু, নাতি-হাতী " ( বাংলা / 'ককাদেউতা, নাতি আৰু হাতী'ৰ বাংলা ৰূপ ) । সংগীত পৰিচালক গৰাকীয়ে চিনেমাৰ গীতত  কণ্ঠদানো কৰিছিল ( চিনেমা :  স্মৃতিৰ পৰশ , মাক আৰু মৰম , আমাৰ ঘৰ ,  ওপজা সোণৰ মাটি ,
অজলা ককাই ,  মানসী। )                                   
 -- গীত আৰু চিনেমাৰ গীতৰ মাজত দূৰত্ব আছে । এই দূৰত্ব স্পষ্ট হৈছিল ৰমেন বৰুৱাই চিনেমাৰ বাবে ৰচনা কৰা সুৰ আৰু লিখোৱা গীতত । " চিনেমাৰ গীত ৰচনা কৰা হয় কাহিনিয়ে বিছৰা ধৰনে । চিনেমাৰ গীতে কাহিনী আগবঢ়াই নিয়ে , কাহিনী কয় , পৰিবেশ গঢ়ে । তেনেদৰে আৱহ সংগীতে চিনেমাৰ কাহিনীৰ পৰিবেশ গঢ়াত সহায় কৰে । আৱহ সংগীত ৰচনাত সংগীত পৰিচালকৰ পৰিশ্ৰম বেছি হয় । আৰু মই ভাবো পৰিশ্ৰম বেছি কৰিব লাগে । গীত ব্যৱহাৰ নকৰাকৈ চিনেমা হব পাৰে ; আৱহ সংগীত ব্যৱহাৰ নকৰাকৈ খুব কম চিনেমাহে হৈছে । আৰু তুমি কোৱা কথাটোও সঁচা -- গীতৰ বাবেও কেতিয়াবা কেতিয়াবা দৰ্শকে চিনেমা এখন আদৰি লয় , মনত ৰাখে । " -- ৰমেন বৰুৱাই কৈছিল । 
সংযোজন : ১৯৪০চনত জন্ম হোৱা ৰমেন বৰুৱাই  কৈশোৰ অৱস্থাতে ভাৰতীয় গণনাট্য সংঘৰ সৈতে জড়িত হৈছিল । পৰৱৰ্তী সময়ত অনাতাঁৰ কেন্দ্ৰৰো নিৰ্বাচিত কণ্ঠশিল্পী , মিউজিক কম্পোজাৰ হিচাবে সংগীত কৰ্ম কৰিছিল । সুৰেৰে সজাইছিল নৱকান্ত বৰুৱা , কেশৱ মহন্ত অজিৎ বৰুৱা আদি গীতিকাৰৰ গীত ।

                        *****
অসমীয়া চিনেমাৰ " ছুপাৰ হিট " গীতৰ তালিকাত ৰাখিব লাগিব ৰমেন - দ্বীপেন যুটীৰ সৰহ সংখ্যক গীতেই । ৰমেন বৰুৱাৰ সংগীত পৰিচালনাৰে দ্বীপেন বৰুৱাই কণ্ঠদান কৰিছে "ডক্তৰ বেজবৰুৱা ".
" বৰুৱাৰ সংসাৰ " , "মুকুতা " , " যোগ বিয়োগ " , " ললিতা " , " ওপজা সোণৰ মাটি " , " সোণতৰা " ,
" পৰিণাম " , " তৰামাই " , " সোণমা " , " মৰমী " ," মৰম " , " আশ্ৰয় " , " আজলী নবৌ " ,
" ৰজা হৰিশ্চন্দ্ৰ " ,   " মন আৰু মৰম "  " মানসী ' , " উত্তৰ শূন্য ' , " ৰাজা " ,  "উত্তৰণত ".   " হৃদয়ৰ প্ৰয়োজ " ,  " ককাদেউতা নাতি আৰু হাতী " ,  " শকুন্তলা আৰু শংকৰ জোচেফ আলি " ,    " এণ্টনী মোৰ নাম " , " দীপজ্যোতি " আৰু " অজলা ককাই "ত । কণ্ঠদান কৰিছে  ( "মানৱ আৰু দানৱ "  ,  " উপগ্ৰহ "  , " অভিযান "ত ) জীতু-তপন , ( " অৰণ্য " আৰু " উত্তৰ শূন্য "ত ) সুধীন দাশগুপ্ত , ("গণেশ'ত ) অজিত সিংহ , ( "সোণৰ হৰিণ"ত ) তফজ্জুল আলি ,  ( "মেঘমুক্তি"ত ) খগেন মহন্ত , (" ৰজনী গন্ধা"ত) কুমিৰ ৰঞ্জন , ( "ইমান মৰম কিয় লাগে"ত ) মনোজ শৰ্মা , (  "তুমিয়ে মোৰ কল্পনাৰ "ত) নয়নমণি বৰুৱা -  জয়ন্ত , আৰু ( "আই মোৰ জনমে জনম"ত ) অনুপম চৌধুৰীৰ সংগীতেৰেও । 
  
১৯৪৫ চনত লতাশিলৰ বিখ্যাত ঘৰটোতে দ্বিপেন বৰুৱাৰ জন্ম । ১৯৬৮ চনত সংগীত যাত্ৰা কৰিছিল । ২৩ বছৰ বয়সত কৰা সেই সংগীত যাত্ৰাৰ গতি যেন  আজি জুলাই , ২০২১তো যেন স্থৱিৰ হোৱা নাই !

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...