সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

দূৰ্গাৰ নিৰ্দেশত কেমেৰা ঘূৰাইছে... /১

Cherrapunji by : Utpal Mena
বান থাবাহই দৌৰিছে। নহয়, দৌৰাৰ দৰে খোজ কাঢ়িছে। দৌৰাৰ দৰে খোজ আৰু বান থাবাহৰ আছৰনে আকৰ্ষণ কৰিছে দুৰ্গাক। দুৰ্গা প্ৰকল্প-১৮ ৰ চিত্ৰনাট্য ডিজাইনাৰ। Bynardi inn -ৰ বেলকনিৰ পৰা দুৰ্গাই বান থাবাহৰ স্বাভাৱিক আছৰণ কেইবাবাৰো কেমেৰাত ধৰি ৰাখিলে। --Bynardi inn-তে আমি বাহৰ পাতিছিলোঁ। আমাৰ পৰিয়ালটো। কিছু দূৰত থকা হোটেল খনত দুৰ্গাৰ ইউনিটোৰ চাৰি সদস্যই। দূৰ্গাৰ নিৰ্দেশত এগৰাকীয়ে কেমেৰা চলাইছে, এগৰাকীয়ে লিখি গৈছে আৰু এগৰাকীয়ে শব্দ গ্ৰহণ কৰি গৈছে।
Bynardi inn-ৰ পৰা চেভেন চিষ্টাৰছ জলপ্ৰপাত ভালদৰে দেখি। বেলকনিৰ পৰা জলপ্ৰপাত আৰু মেঘৰ সৌন্দৰ্য অনুভৱ কৰিব পাৰি! আমি তিনিটা দিনৰ বেছিভাগ সময় বেলকনিত বহি আৰু Bynardi inn-ৰ সন্মুখৰ পথটোত খোজকাঢ়ি সময় খৰচ কৰিছিলো। কেতিয়াবা ৰ'দৰ মাজত, কেতিয়াবা বৰষুণৰ মাজত আৰু কেতিয়াবা মেঘৰ মাজত!
--এই যে চেভেন চিষ্টাৰছ জলপ্ৰপাত বুলিলো, প্ৰকৃততে নোহছংথিয়াং (Nohsngithiang) 
বা মাউছমাই জলপ্ৰপাতহে। চেভেন চিষ্টাৰছ জলপ্ৰপাত নামেৰে জনাজাত  ইয়াত থকা জলপ্ৰপাতৰ সাতটা খণ্ডৰ বাবে। সাতটা খণ্ড আছে, জলপ্ৰপাতৰ। এটা নহয়, ভালেমান জলপ্ৰপাত কোনো এঠাইত এক হৈ খিলখিলাই নামি আহে। আৰু কোনো এঠাইৰ পৰা তেনেদৰে এক হোৱা সাতটা খণ্ড নামি আহে। এগৰাকী ইংৰাজ পৰ্যতকে যাৰ নাম ৰাখিছিল Seven Sisters Fall. 
কোৱা হয়-- মেঘালয়ৰ চেৰাপুঞ্জীৰ পূব খাছি পাহাৰৰ, মাউছমাই গাঁৱৰ  চূণশিলৰ শিলৰ ওপৰেৰে ৩১৫ মিটাৰ (১,০৩৩ ফুট) উচ্চতাৰ পৰা বৈ যোৱা এই জলপ্ৰপাতটো ভাৰতৰ চতুৰ্থ সৰ্বোচ্চ জলপ্ৰপাত। এই জলপ্ৰপাতৰ নান্দনিক সৌন্দৰ্য বৃদ্ধি পায় জুন আৰু ছেপ্টেম্বৰৰ ভিতৰত, বাৰিষাৰ সময়ত। বৰষুণ যিমানেই বাঢ়ে, জলপ্ৰপাতৰ পানীয়ে সিমানেই সৌন্দৰ্য হৈ শিলত পৰে আৰু পৰ্যতকৰ বাবে সৌন্দৰ্যৰ আঁঁকৰ হৈ পৰে। আৰু কথটো এনেধৰণৰ, বৰষুণ দিয়াৰ পাছত মেঘ আতৰি যায়, জলপ্ৰপাতৰ সৌন্দৰ্য পৰ্যতকে ভালদৰে অনুভৱ কৰিব পাৰে।
আমি ১৬ জুলাই (২০২২) তাৰিখে গৈ চেৰাপুঞ্জি (ছোহ-ৰা) পাইছিলো। বতৰ সেমেকা আছিল। আমি দুটি দিন থকাৰ বাবে ঠিক কৰি লোৱা Bynardi inn-লৈ "মেঘ" সোমাই আহিছিল। আমাক ছুই গৈছিল। সেই "পৰিবেশ" লং শ্বট, মিড-লং শ্বটত ধৰি ৰাখিছিল দূৰ্গাৰ নিৰ্দেশত।
--চেৰাপুঞ্জি। ভাৰতৰ মেঘালয় ৰাজ্যৰ পূর্ব খাছি পাহাৰ জিলাৰ এই চহৰ খনত থকা তিনিটা দিনত প্ৰায় ১৮-২০ ঘণ্টা কাম কৰিছিল দূৰ্গাই। দূৰ্গাই কোৱাৰ আগলৈকে জনা নাছিলো চিত্ৰনাট্যৰ আগতো কেমেৰা চলে। কাহিনী নিৰ্মাণ, চৰিত্ৰ নিৰ্মাণৰ আগতো "চিনেমা"ই গতি লয়। কথা প্ৰসংগত বাহাৰুল (ইছলাম)-দাক কৈছিলোঁ। বাহাৰুলদাই কৈছিল --হয়তো নতুন concept এয়া। (আৰু আছে)

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...