সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

চিনেতথ্য

#তথ্য /৮

"চিকমিক বিজুলী"-- চিত্ৰগৃহলৈ আহিছিল ২৪ অক্টোবৰ ১৯৬৯ ত। চিনেমা খন ৰাজশ্ৰী প্ৰডাকচনৰ তাৰাচান্দ বৰজাত্য আৰু কামৰূপ চিত্ৰৰ ভূপেন হাজৰিকাই যৌথভাবে প্ৰযোজনা কৰিছিল। --হয়, বিখ্যাত ৰাজশ্ৰী প্ৰডাকচন। 

#ভাগ্য চিনেমা খন আছিল তাৰাচাঁদ বাৰজাতিয়া (#ताराचंद_बड़जात्या #Tarachand_Barjatya )

 আৰু ভূপেন হাজৰিকাৰ সংযোগ ৰেখা। ৰাজশ্ৰী প্ৰডাকচনৰ মুখ্য গৰাকীয়ে বিচাৰিছিল ভূপেন হাজৰিকাই "তকদিৰ" ( #तकदीर ) চিনেমা খন অসমীয়ালৈ ডাব কৰক।

১৯৬৭ চন।বলিউডৰ নিৰ্মাতা  তাৰাচাঁদ বাৰজাতিয়াই এটি নতুন আঁচনি লৈছিল। সেই সময়ত প্ৰদৰ্শনৰ বাবে সাজু হোৱা হিন্দী চিনেমা "তকদিৰ" একে সময়তে সাতটা আঞ্চলিক ভাষাত চিত্ৰগৃহত মুক্তি দিব। আঁচনিৰ সাতটা ভাষাৰে এটা-- অসমীয়া। যথা সময়ত "তকদিৰ"-এ "ভাগ্য" ৰূপ পালে। আৰু ১২ এপ্ৰিল ১৯৬৭ ত চিত্ৰগৃহলৈ আহিল।

চিনেমা খনত অভিনয় কৰিছিল-- ভাৰত ভূষণ, শালিনী, ফৰিদা জালাল, জনী ৱাকাৰ, কমল কাপুৰ, জালাল আঘা, সুশীল কুমাৰ, কাজল, সুভাষ ঘাই, অজয় ভেৰেকাৰ, দীনেশ হিংগু আদিয়ে। পৰিচালক: এ চলাম ( #ए_सलाम )। ডাবিং বিশেষজ্ঞ: শ্ৰীৰামচাজ। সংগীত: লক্ষ্মীকান্ত-প্যাৰেলাল।

--এই চিনেমা খনৰ পাছতে ভূপেন হাজৰিকাই "চিকমিক বিজুলী"ৰ দৃশ্য গ্ৰহণৰ কাম আৰম্ভ কৰিছিল। (সেই সময়ত ভূপেন হাজৰিকা বিধান সভাৰ সদস্য আছিল "এফালে 'চিকমিক বিজুলী'ৰ কাম, আনফালে বিধানসভা আৰু সমষ্টিৰ ৰাইজৰ মাজত বিধায়কৰ দায়িত্বও পালন কৰিব লগা হোৱাত সময়বোৰ মোৰ কেনি গৈ থাকিল ধৰিবই নোৱাৰা হ'লো।" --ভূপেন হাজৰিকা/ "মই এটি যাযাবৰ")। চিনেমা খনৰ চিত্ৰনাট্য ভূপেন হাজৰিকাই "ভাগ্য"ৰ কাম হাতলৈ অহাৰ আগতে সম্পূৰ্ণ কৰিছিল। অভিনয় কৰিছিল-- বিজয় শঙ্কৰ, বিদ্যা ৰাও, প্ৰশান্ত বৰুৱা, কুলদা কুমাৰ ভট্টাচাৰ্য, তচদ্দুক ইউচুফ, দোস্ত হবিবুৰ ৰহমান, ৰুমা গুহঠাকুৰতা, ডেভিদ, ভোলা কাকতি, মনমোহনজহৰ ৰায় আদিয়ে। চিনেমা খনৰ সংগীত স্বাভাৱিকতে ভূপেন হাজৰিকাৰ আছিল। কাহিনীৰ মুড বুজি ব্যৱহাৰ কৰিছিল ৬টা গীত। 

"চম্মা থাকিলে জৰুৰ জৰুৰ পৰোৱানা যে আহিবই..." কণ্ঠ: ভূপেন হাজৰিকা...), "মিলনৰ এই শুভক্ষণ পখিলা উৰাদি উৰে মন..." (কণ্ঠ: ভূপেন হাজৰিকা, সুমন কল্যাণপুৰ), "বিজুলীৰ পোহৰ মোৰ নাই, তথাপি এন্ধাৰে মোলৈ ৰ লাগি চায়..."  (কণ্ঠ: ভূপেন হাজৰিকা), "পক্ষীৰাজ ঘোৰা খট্ খট্ খটকৈ দৌৰা, মোৰ কপাল ফটা পাখি দুখনো কটা..."  কণ্ঠ: কিশোৰ কুমাৰ, ভূপেন হাজৰিকা), "মৃত্যুক সাৱতি সমাধি তলীতে অকলে আছোহি শুই..." (কণ্ঠ:জয়ন্ত হাজৰিকা), "ঘৰ আমাৰ মাটি হয় মাটিয়ে ঘৰ, বাটেই আমাৰ আপোন হয় আপোনেই ঘৰ..."  (কণ্ঠ:ভূপেন হাজৰিকা, মুকেশ)। চিনেমা খনৰ চিত্ৰগ্ৰহণ কৰিছিল অনিল গুপ্ত আৰু জ্যোতি লাহাই।

এই চিনেমা খনে লাভ কৰিছিল ১৯৬৬ চনৰ ৰাষ্ট্ৰপতিৰ ৰূপৰ পদক। এই "ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ বঁটা"* পোৱা ভূপেন হাজৰিকাৰ আন দুখন চিনেমা-- "শকুন্তলা" (১৯৬১), "প্ৰতিধ্বনি" (১৯৬৪)। 

*১৯৬৬ চনৰ পৰা "ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ বঁটা" (State Award) "ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটা"লৈ (National Film Award) পৰিবৰ্তন কৰে। 

#তথ্য /৭

"এৰা বাটৰ সুৰ" --ড° ভূপেন হাজৰিকাই পৰিচালনা কৰা প্ৰথম চিনেমা। সংগীতসূৰ্যই এই চিনেমা খনৰ চিত্ৰনাট্য ৰচনা কৰিছিল নিজৰে একে নামৰ অঁনাতাৰ নাটকৰ (১৯৫৪ চনত গৌহাটী বিশ্ববিদ্যালয়ৰ অধ্যাপক হৈ থাকোতে লিখিছিল নাটক খন। মঞ্চস্থও হৈছিল। ১৯৫৪ চনত অনাতাঁৰ নাটখৰ দৰে ভাৰতীয় গণনাট্য সংঘৰ অধিবেশনতো পৰিৱেশন কৰিছিল।) আধাৰত। চিনেমা খনৰ নায়ক জয়ন্ত দুৱৰা "চৰিত্ৰ"টো বাস্তৱৰ ভূপেন হাজৰিকাৰ ছাঁ ("এৰাবাটৰ সুৰ" খনত মোৰ জীৱন-চিত্ৰখিনিকে দাঙি ধৰিব খুজিছিলোঁ। ... এইখন মোৰ সম্পূৰ্ণ আত্ম-জীৱনীমূলক ছবি।" --ভূপেন হাজৰিকা/ "মই এটি যাযাবৰ")। ভূপেন হাজৰিকাৰ দৰে জয়ন্তই এৰা বাটৰ (মাটিৰ) সুৰ বিচৰাত ব্যস্ত হয়।... চিনেমা খনত অভিনয় কৰিছিল  বিজয় শঙ্কৰ, ইভা আচাও, ফণী শৰ্মা, বিষ্ণু ৰাভা, তচদ্দুক ইউচুফ, বলৰাজ চাহানী, প্ৰীতিধাৰা, ৰেবেকা আচাও, পুণ্য দুৱৰা, মিনতি দাস, অনিল দাস, ছায়া দেৱী, লৰেটা বুথ, ৰমেশ শৰ্মা আদিয়ে। চিনেমা খন নিৰ্মাণত খৰচ হৈছিল প্ৰায় ১লাখ (প্ৰাথমিক বাজেট আছিল ৯০ হাজাৰ) টকা। এই ক'লা-বগা চিনেমা খন চিত্ৰগৃহলৈ আহিছিল ৩০ নৱেম্বৰ ১৯৫৬ত।

#তথ্য /৬

#চামেলি মেমচা'ব-- এই ক'লা-বগা অসমীয়া চিনেমা খন চিত্ৰগৃহলৈ আহিছিল ১০ অক্টোবৰ ১৯৭৫ ত। পৰিচালক: আব্দুল মজিদ। চিত্ৰগ্ৰহণ: বিজয় দে। সম্পাদক: প্ৰণৱ ঘোষ। অভিনয়ত: জৰ্জ বেকাৰ,  বিনীতা বৰগোহাঁই, হাদি আলম বৰা, আব্দুল মজিদ, ৰাণী পাঠক, তিলমিজুৰ ৰহমান আদি। এই চিনেমা খনৰ সংগীতৰ বাবে ড° ভূপেন হাজৰিকাই লাভ কৰিছিল শ্ৰেষ্ঠ সংগীত পৰিচালকৰ শিতানত (১৯৭৫ চনত) ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটা (23rd National Film Awards)। চিনেমা খনত ব্যৱহাৰ কৰা হৈছে ৫টা গীত-- "অ' বিদেশী বন্ধু..."  (কণ্ঠ: ভূপেন হাজৰিকা), "

জিগিজা গিজাও..." (কণ্ঠ: ভূপেন হাজৰিকা, ঊষা মংগেশকাৰ), "হাৱা নাই বাতাচ নাই..." (কণ্ঠ: ঊষা মংগেশকাৰ), "অসম দেশৰ বাগিচাৰে..."  (কণ্ঠ:ঊষা মংগেশকাৰ, ভূপেন হাজৰিকা), "হায়ৰে প্ৰাণেৰ বাচা মোৰ"  (কণ্ঠ: ঊষা মংগেশকাৰ)। 

#চিনেমা খনৰ (মুক্তিৰ সময়ত ) প্ৰিণ্টৰ সংখ্যা আছিল ৫টা। এটা প্ৰিণ্ট আজিৰ তাৰিখতো আছে অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগমৰ আৰ্কাইভত। (প্ৰিণ্টটো চিনেমা খনৰ পৰিয়ালৰ ফালৰ পৰা সংৰক্ষণৰ বাবে ASFFDC-ক দিছে। আনহাতে ডিজিটেল সংস্কৰণো কৰি ৰাখিছে পৰিচলকৰ পৰিয়ালে।

#এই চিনেমা খন 48 #IffI 2017 Homeg  শিতানত প্ৰদৰ্শিত হৈছিল। যত পৰিয়ালৰ লোকো উপস্থিত আছিল।

(সেই সময়ৰ "টকাৰ মূল্য"ত চিনেমা খন নিৰ্মাণত খৰচ হৈছিল প্ৰায় ১লাখ ১৫ হাজাৰ টকা। Box office Collection প্ৰায় ৪ লাখ টকা।)



মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...