সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

চিনেমাৰ মানুহ /২১

এখন চিনেমা চাইছিলোঁ, জ্যোতি চিত্ৰবনৰ ৰুদ্ৰ বৰুৱা প্ৰেক্ষাগৃহত। চিনেমা খন চোৱাৰ পাছতে লগ পাইছিলোঁ  
ড° মাইনু দেবীক। চিনেমা খনৰ প্ৰযোজক, এগৰাকী পৰিচালক (চিনেমা খনৰ আন এগৰাকী পৰিচালক ৰমেন বৰা)। পৰিচালক ড° দেবীয়ে চিনেমা খনৰ সংগীত কেন্দ্ৰিক কাম খিনিয়ো কৰিছে। চিনেমা খনত ব্যৱহাৰ কৰা এক মাত গীতটো লিখিছে, সুৰেৰে সজাইছে আৰু হীৰকজ্যোতি কোঁৱৰৰ সৈতে কণ্ঠদান কৰিছে। "মোৰ ধাৰণাত চিনেমা এটা শিল্প , কলা আৰু সংস্কৃতিৰ সংযোজন" ধৰণাৰে চিনেকৰ্ম কৰিবলৈ আগবঢ়া ড°দেবীৰ উদ্দেশ্য-- "সমাজক এটা সৃষ্টিশীল বা যোগাত্মক বাৰ্তা প্ৰেৰণ কৰা।" 
বৰ্তমানলৈ ভিডিঅ' চিনেমা "সাক্ষী" ( ২০০৬),  "তৰা" (২০০৭), পূৰ্ণ দৈৰ্ঘ্যৰ চিনেমা "কইনা কন্দা শিল (২০২৪) , আৰু "কইনা ক্ৰৱা অৰ্লং (টিৱা)" ৰ লগতে তথ্য চিত্ৰ "দা সাক্ৰেত গ্রুউভ" (বৰ্তমান কাম চলি আছে) পৰিচালনা কৰা ড°দেবীৰ প্ৰথম পৰিচয় কিন্তু "চিনেমা" নহয়, "সংগীত"। আমি জানিব বিছৰাত ক'লে-- "স্কুল কলেজৰ পাঠ্যক্ৰমৰ লগতে সমান্তৰাল ভাৱে ভাল পোৱা সংগীত মোৰ বাবে এটা অবিচ্ছেদ্য অংগ। গান শুনি , লিখি আৰু গাই ভাল পাওঁ। পঞ্চম শ্ৰেণী পঢ়ি থাকোঁতে গীত  এটি ৰচনা কৰি , সুৰ বুলাই, নিজে হাৰমনিয়াম বজাই বাৰ্ষিক অধিবেশনত গাইছিলো। শ্ৰদ্ধাৰ সুদক্ষশিনা শৰ্মা বাইদেউয়ে গীতটি বহুত ভাল হৈছে বুলি কৈছিল, যিটো মোৰ বাবে আশীৰ্বাদ যেন আছিল। বাইদেউৰ কথাত বহুত অনুপ্ৰেৰণা পাইছিলো। পঢ়াৰ লগে লগে শাস্ত্ৰীয় সংগীতৰ চৰ্চা কৰি গৈছিলো শাস্ত্ৰীয় সংগীতজ্ঞ দামোদৰ বৰাৰ ওচৰত। পিছত শাস্ত্ৰীয় সংগীতজ্ঞ ভবেন পাটগীৰিৰ তত্বাবধানত ভাতখণ্ডে সংগীত বিদ্যাপীঠৰ পৰা বিশাৰদ ডিগ্ৰী ললোঁ। গুৱাহাটী অনাতাঁৰ কেন্দ্ৰৰ যুৱবাণী যোগে  আধুনিক গীত পৰিৱেশন   কৰাৰ বাবে অনুমোদিত হওঁ। বিবাহ সূত্ৰে ডিফুত আছিলো যদিও গীতৰ চৰ্চা বাদ দিয়া নাছিলোঁ। ডিফু অনাতাঁৰ কেন্দ্ৰযোগে মোৰ গীত বানিবন্ধন আৰু প্ৰচাৰ হৈছিল। ইয়াৰ পিছত কেবাটাও গীতৰ এলবাম ত মই কণ্ঠদানৰ লগতে ভিদিও পৰিচালনা কৰোঁ। ২০২০ আৰু ২০২১ ত ফিলিপাইন ৰ মনিলা আৰু আমেৰিকা যুক্তৰাষ্ট্ৰৰ নিউ জাৰ্চিত বিশেষ অনলাইন যোগে পতা নিমন্ত্ৰিত অতিথিৰ শ্বোত মোৰ কেবাতিও লাইভ গীত প্ৰদৰ্শিত হৈছে। ২০০৬ চনত দৰ্শকৰ বাবে মুকলি  হোৱা ভিডিঅ'
 ফিল্ম "সাক্ষী" ৰ ৬ টা গীতত মই কণ্ঠদান কৰিছিলোঁ । মুঠতে ডিজিটেল আৰু ইলেকট্ৰনিক মাধ্যমেৰে মোৰ  বহু গীত প্ৰচাৰ হৈ গৈছে। চুবুৰীয়া ৰাষ্ট্ৰ বাংলাদেশৰ সাংস্কৃতিক মন্ত্ৰালয়ৰ অধীনত থকা শিল্পকলা একাডেমীয়ে প্ৰতিবছৰে ৫ নভেম্বৰ তাৰিখে ডক্তৰ ভূপেন হাজৰিকাৰ প্ৰয়াণ তিথি উদযাপন কৰে । ২০১৯ আৰু ২০২২ ত অসমক প্ৰতিনিধিত্ব কৰি এই মঞ্চত মই দুবাৰকৈ গীত গাবলৈ নিমন্ত্ৰিত হওঁ।" 
ড°দেবীয়ে কয়-- "সংগীত আৰু চিনেমা,  দুটাৰ মাজত এটা নিবিড় সম্পৰ্ক আছে, সংগীতে চিনেমাৰ কাহিনীভাগ জীৱন্ত ৰূপলৈ লৈ যায় , আকৰ্ষণ বৃদ্ধি কৰে। গতিকে এই দুইটি মাধ্যমেৰে নতুন প্ৰজন্মক সৃষ্টিশীল তথা যোগাত্মক দিশত আগবঢ়াই নিব বিচাৰোঁ।"
চিনেমা পৰিচালক-সংগীত শিল্পী গৰাকীৰ আন এক পৰিচয়-- লেখক। আমি জানিব বিছৰাত ক'লে-- "মই লিখা  চাৰিখন গ্ৰন্থ এতিয়ালৈ প্ৰকাশ পাইছে। ইয়াৰে ভিতৰত মোৰ গৱেষণামুলক কিতাপ " বাইলিজী অফ চিলকৱৰম ৰিয়াৰদ অন মাইকানিয়া মাইক্ৰন্থা এণ্ড ৰিচিনাছ কমিউনিচ" আন্তৰাষ্ট্ৰীয় প্ৰকাশক লামবাৰ্ড একাডেমী পাবলিছিং য়ে প্ৰকাশ কৰিছে । বাকী তিনিখন কিতাপ, "কাজিৰঙা নেশ্যনেল পাৰ্ক, দা ৱৰ্ল্ড হেৰিটেজ সাইত", "ছেল এণ্ড মলিকিউলৰ বাইওলজি - প্ৰথম খণ্ড" আৰু  "ইউনেস্কো ৱৰ্ল্ড হেৰিতেজ সাইট, কাজিৰঙা নেশ্যনেল পাৰ্ক" ৰাষ্ট্ৰীয় প্ৰকাশকে প্ৰকাশ কৰিছে।"

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...