সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

কথাছবি নহয়/২

সাহিত্যৰ ভাষাৰ মাজতে কেমেৰাৰ ভাষাই আমাক চুই যোৱা দুখন হিন্দী চিনেমা ‘শব্দ’ আৰু চৰকাৰ ৰাজ। কেমেৰাৰ ফ্লেমত অমিতাভ বচ্চনক, ঐশ্বর্য ৰায়ক, অমিতাভ-ঐশ্চর্যক লৈ ক্লোজ শট ব্যৱহাৰ কৰি ৰামগোপাল বাৰ্মাই ‘চৰকাৰ ৰাজত যি চিনেমেটিক সৌন্দৰ্য ৰচনা কৰিছে, সেয়া চিত্ৰৰসিকৰ মন-মগজুত ৰৈ যায়। শ্বটৰ গাণিতিক ব্যৱহাৰ দক্ষ পৰিচালকৰ পক্ষেহে এনে ‘সৌন্দৰ্য’ ৰচনা সম্ভৱ। চিনেমাখনৰ ছাবজেক্ট মুভমেণ্ট, কেমেৰা মুভমেণ্ট আদি অতি পৰিপাটি। তেনেদৰে লীনা যাদৱৰ পৰিচালনাৰে নিৰ্মাণ কৰা ‘শব্দ’ৰ কেমেৰাৰ ভাষা কেইবাটাও ছিকুৱেন্সত হৈ পৰিছিল সহজ-সৰল, মন চুই যোৱা কবিতা— মগজুত ৰৈ যোৱা সুন্দৰ কবিতা। কেমেৰাৰ ভাষাৰে এনে ‘কবিতা’ ৰচনাৰ বাবে ‘বিগ বাজেট’ৰ প্ৰয়োজন নাই, প্রয়োজন মাথোঁ ‘বিগ চিন্তা শক্তি’ৰ।
শেহতীয়াভাৱে অসমৰ তৰুণ পৰিচালকসকলেও কেমেৰাৰ ভাষাক গুৰুত্ব দিয়া দেখা গৈছে। বিশ্বজিত বৰাৰ ‘ফেঁহুজালি’, এম মণিৰাম ‘সন্ধিক্ষণ’ শেহতীয়া উদাহৰণ।

‘সন্ধিক্ষণ’ৰ কাহিনী আৰম্ভ কৰিছে ‘কেমেৰাৰ ভাষা’ৰে। উচ্চ কৌণিক শ্বট। কেমেৰাৰ ফ্ৰেমত মহানগৰীৰ ৰাজপথ, গাড়ী মটৰেৰে গিজগিজাই আছে। গোমা পৰিৱেশ। কিছু সময় পাছতে দৰ্শকে জানিব পাৰে— এজন ব্যক্তিক অপহৰণ কৰা হৈছে। তিনিদিন ধৰি সন্ধান পোৱা নাই। ক'ব পাৰি অপহৃত ব্যক্তিগৰাকীয়েই চিনেমাখনৰ ‘নায়ক’। (নায়কক পৰ্দালৈ অনা নাই। ‘কেমেৰাৰ ভাষাৰে আৰু কম সংলাপেৰে ‘আকাৰ’ দিছে।)

চিনেমাখনৰ শেষাংশত দেখা যায় অপহৃত ‘নায়ক’ৰ পত্নী হাহাকাৰৰ মাজত। সময় দুঃসময় হৈ পৰে। ক্ষোভত ‘সময়’ক স্তব্ধ কৰি দিব খোজে ঘৰত থকা ঘড়িবোৰ ভাঙি । সেয়া জানো সম্ভৱ ! ঘড়িৰ কাঁটাই গতি কৰিয়ে থাকে নিৰ্দিষ্ট ছন্দত। কেমেৰাৰ ভাষা, শব্দৰ সহায়ত অৰ্থপূৰ্ণ মোখনি। ক’ব পাৰি সু-পৰিকল্পিত চিনেমেটিক কবিতা, কিন্তু দুর্বোধ্য।

‘ফেঁহুজালি’ত দেখা যায়—‘নায়ক’ আছিল (শ্বিলং) কলেজৰ অধ্যাপক। পেঞ্চন নোপোৱা চাকৰি। অৱসৰৰ পিছত ভাড়াতীয়াৰ পইচাৰে চলিব লাগে। সেই কথা মানুহজনৰ বাবে সুখকৰ নহয়। কাহিনী আগবাঢ়ে। মানুহজনৰ পত্নী আছিল শিক্ষয়িত্রী। একমাত্ৰ জীয়ৰী বিয়াৰ পিছত স্বামীৰ সৈতে দেশৰ বাহিৰত থাকে। মানুহজনৰ পত্নী ডিমনেছিয়া ৰোগত আক্রান্ত। ক্ষোভ-বেদনাৰে ভৰি পৰে মানুহজনৰ মন। মৰমেৰে জীৱন সুন্দৰ কৰা পত্নীয়ে এতিয়া মানুহজনক চিনিয়ে নাপায় ৷ জীৱনৰ বিয়লি বেলাৰ মন-মগজু কঁপোৱা হৃদয়বিদাৰক ছবি আঁকিছে কেমেৰাৰ ভাষাক গুৰুত্ব দি, কম ‘সাহিত্যৰ ভাষা’ ব্যৱহাৰ কৰি। পৰিচালকে কেৱল কেমেৰাৰ ভাষাৰে নিৰ্মাণ কৰিছে কেইবাটাও হৃদয় চুই যাব পৰা ছিকুৱেন্স।

চিনেমাখনৰ প্ৰথমটো ছিকুৱেন্স আছিল তেনেই সৰলৰৈখিক। খটখটিৰে মানুহজন তললৈ নামি আহিছে, দৰ্শকে অস্পষ্টভাৱে শুনিছে ‘নাৰী কণ্ঠ’। কিছু সময় দর্শকক উৎকণ্ঠাৰ মাজত ৰাখিহে পৰ্দালৈ আনিছে সেই নাৰী কণ্ঠক— মানুহজনৰ ডিমনেছিয়াত আক্রান্ত পত্নীক ।

শেষত এটা কথা অৱশ্যেই স্পষ্ট কৰিম—‘ফেঁহুজালি’, ‘সন্ধিক্ষণ’ক মুকলি মনেৰে কেমেৰাৰ কবিতা বুলি ক’ব পৰা নাযায়, ‘কেমেৰাৰ ভাষা'ই গুৰুত্ব পোৱা চিনেমা বুলিহে ক'ব পৰা যায়।
( ৰচনাকাল ২০১৮। প্রকাশ পাইছিল'বিস্ময়'ত।)

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...