সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

আলোচনী খনৰ বেটুপাতত ৩০ বাৰ স্থান পাইছে The Beatles-এ। আৰু এতিয়া এই আলোচনী খনৰে ভাৰতীয় সংস্কৰণৰ বেটুপাতত পাপনক স্থান দিছে দুবাৰ...

  || অংগৰাগ মহন্ত /৩ ||
"ৰোলিং ষ্টোন" ( "'Rolling Stone' is an American monthly magazine that focuses on music, politics, and popular culture.') --সংগীতক গুৰুত্ব দিয়া মাৰ্কিন দ্বি-সাপ্তাহিক আলোচনী। সংগীত বিশ্বৰ জনপ্ৰিয় আলোচনী। ৭ নবেম্বৰ, ১৯৬৭ চনত প্ৰকাশ পাইছিল প্ৰথম সংখ্যা। ইংৰাজী ভাষাত। প্ৰচলন সংখ্যা ২০১৪ চনত আছিল ১,৪৬৮,২৬৩। ২০২১ চনত ২৫% শতাংশ বৃদ্ধি পোৱাৰ তথ্য পোৱা যায়। Jan Weiner-এ প্ৰকাশ কৰা এই আলোচনী খনৰ প্ৰতিষ্ঠাতা Jan Weiner আৰু Ralph J. Glason নামৰ দগৰাকী সংগীত ৰসিক। --আজিৰ তাৰিখত আলোচনী খনৰ কেইবাটাও (দেশ কেন্দ্ৰিক) সংস্কৰণ প্ৰকাশ পায়। ডিজিটেল সংস্কৰণো আছে-- প্ৰতিটো সংস্কৰণৰ। --আলোচনী খনৰ বেটুপাতত ৩০ বাৰ স্থান পাইছে The Beatles-এ। আৰু এতিয়া এই আলোচনী খনৰে ভাৰতীয় সংস্কৰণৰ বেটুপাতত পাপনক স্থান দিছে দুবাৰ। আলোচনী খনৰ সাংবাদিকক প্ৰসংগক্ৰমে পাপনে কৈছিল-- My dad is a folk artist from Assam, (he is one of the formost representatives of folk music in Assam.) I was bombarded with traditional music. Folk music, traditional music, tea-garden music- all that came to me. And as my mom is into Hindustani classical, I was introduced to ghazals through that. So at a very interesting age, without even understanding Hindi I was hooked on to it. Then obviously, soft rock, jazz and electronic later.” সংগীত আলোচক সকলৰ মতে, এই কথা খিনিয়ে সংগীতৰ পৃথিৱীত "সংগীত শিল্পী পাপন"ৰ পৰিচয় স্পষ্ট কৰিছিল। 
--হয়, সংগীতৰ পৃথিৱীত অংগৰাগ পাপন মহন্তৰ পৰিচয় নিৰ্মাণ হৈছে অসমৰ লোক সংগীতেৰে। আৰু পৰিচয়ে পাপনৰ সাংগীতিক দায়বদ্ধতা ("Musical responsibility") বঢ়াইছিল। "কৈ নিদিয়া কিয়" সংগীত কৰ্মৰে সংগীতেৰে "ভাষা"ৰো প্ৰচাৰ, প্ৰসাৰৰ কাম কৰিছে। "অসমীয়া ভাষা আৰু নাথাকিব!" বুলি আন্দোলনৰ মুডত থকা সকলক যেন সংগীতেৰে পাপনে বুজাই দিছে-- আমাৰ ভাষা এনেদৰে সদায় থাকিব। সংগীতেৰেও বড়ো, তিৱা, অসমীয়া ভাষাৰ প্ৰতি আকৰ্ষণ কৰিব, সেই দিশটো স্পষ্ট কৰি দিলে "কৈ নিদিয়া কিয়"ৰে। গীতটো শুনাৰ পাছত নুবুজা জনেও বুজি লৈছে --"আং নাগো কামুন মানং ..." ("Aang nago kamun manong...")
মানে নো কি? --"আং নৱংকৌ..." ("Ang nwngkou...") মানেনো কি? 
--যেতিয়া অসমীয়া আৰু বড়ো আদি ভাষাত চুই যাব পৰা, শ্ৰেষ্ঠ সাহিত্য, নাট্য-চিনে, সংগীত কৰ্ম হয়, ভাষাটো হেৰাই যাব কিয়? আন্দোলনেৰে নহয়, কৰ্মৰেহে ভাষা-সংস্কৃতি জীয়াই ৰাখিব পাৰি। (ক্ৰমশ:)অংগৰাগ পাপন মহন্ত
    by: Utpal Mena

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...