সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

ছবি >>চলচ্চিত্ৰ>>কথাছবি>>চিনেমা / ৫

দক্ষিণ ভাৰতীয় চিনেমা মানেই "মাৰ পিট" কেন্দ্ৰীক চিনেমা নহয়। নায়ক-খলনায়কে অস্বাভাবিক আচৰণ কৰা চিনেমা নহয়। "Hello Guru Prema Kosame", "Fida" দৰে ভালেমান প্ৰেমৰ নিৰ্মল ৰূপালী গল্প, "Dhruva"ৰ দৰে পৰিপাটি ক্রাইম-থ্রিলাৰো নিৰ্মণ হয় দক্ষিণ ভাৰতৰ চিনেমাৰ ক্ষেত্ৰ খনত। "Koozhangal", "Rocketry: The Nambi Effect", "Pushpaka Vimana", "Nayakan"ৰ দৰে ভালেমান চিনেকৰ্ম হৈছে, হৈ আছে দক্ষিণ ভাৰতৰ চিনেমাৰ ক্ষেত্ৰখনত।
চিনেমাৰ তথাকথিত বিভাজনৰ উৰ্ধত থাকি কব পাৰো-- ভিন্ন শৈলীৰ ভাল-বেয়া চিনেকৰ্ম হৈছে, হৈ আছে দক্ষিণ ভাৰতৰ চিনেমাৰ ক্ষেত্ৰখনত।
--হয়, কথাটো এনেধৰণৰো নহয়, দক্ষিণ ভাৰতৰ চিনেমা মানেই অসাধাৰণ সু-পৰিকল্পিত চিনেকৰ্ম। বছৰি নিৰ্মাণ হোৱা ৭০% শতাংশ চিনেমায়ে সাধাৰণ মানৰ, ব্যৱসায়িক দিশতো অসফল। বছৰি নিৰ্মাণ হোৱা ১০-২০ খন চিনেমাই "টলিউদ বজাৰ" নিয়ন্ত্ৰনত ৰাখে। আৰু বছৰি  ফিল্ম শিল্পৰ উত্তৰণ দেখা যায় ৬০-৮০ খন চিনেমাত। (উৎস: CINESPRINT) --এই যে ফিল্ম শিল্পৰ উত্তৰণ দেখা যায়, সেই চিনেকৰ্মত "বজাৰ সফল" চিনেমাও আছে। অসমৰ দৰে দক্ষিণ ভাৰতত "বঁটা প্ৰাপ্ত চিনেমা মানেই শ্ৰেষ্ঠ বা মহৎ চিনেমা" ধাৰণাটো নাই। ক'লা-ব্যৱসায়িক কেন্দ্ৰীক বিভাজন ধাৰণাটোও ক্ষীণ। দক্ষিণ ভাৰতীয় কেন্দ্ৰীক কেইবাখনো জাৰ্ণেলে আমাক ধাৰণা দিছে --টলিউদৰ চিনেকৰ্ম "ভাৰতীয় চিনেমাৰ বিভাজন"ৰ উৰ্ধত বা বহিৰত আছিল, আছে। সৰহ সংখ্যক চিনেমাৰে বিষয়বস্তু বাস্তৱৰ সমস্যা, গল্প কোৱাৰ কৌশল ভিন্ন।

"Irumbu Thirai" --পি.এস. মিথৰানৰ পৰিচালনা। তামিল ভাষাৰ একশ্বন থ্রিলাৰ। মাৰ-পিটৰ নামত ফুটেজ খৰচ কৰা এই চিনেমা খনৰ বিষয়বস্তু বৰ্তমান সময়ৰ এটি ডাঙৰ সমস্যা। এই যে হঠাতে কোনো লোকৰ বেংক একাউণ্টৰ পৰা টকা নোহোৱা হয়, কেনেকৈ, কলৈ যায়-- সেয়াই চিনেমা খনৰ বিষয়বস্তু। চাইবাৰ ক্রাইম নেটৱার্ক, ডার্ক নেট ইত্যাদি চিনেমা খনৰ গল্পলৈ আনিছে। ১৪ কোটি টকা বাজেটৰ এই চিনেমা খনে ব্যবসায় কৰিছিল ১০৫ কোটি টকা।
--তেনেদৰে বক্স অ'ফিচ সফল, কে এছ ৰবিকুমাৰৰ তামিল ভাষাৰ একশ্বন ড্রামা ১৬৫ কোটি টকা ব্যবসায় কৰা "Lingaa", এছ. শঙ্কৰৰ
৮১৪ কোটি টকা ব্যবসায় কৰা তামিল বিজ্ঞান কল্পকাহিনী "2.O" আদি চিনেমাৰো বিষয় বস্তু বৰ্তমান সময়ৰ একোটা সমস্যা।
"2.O"ৰ বিষয়বস্তু --বৰ্তমান সময়ত মোবাইল নেটৱার্কৰ ক্রমবর্ধমান প্রতিযোগিতাৰ বাবে  ক্রমশঃ ট্রান্সমিশন ফ্রিকোয়েন্সি বাঢ়ি গৈছে। ফলত যাতনা ভূগিছে চৰায়ে। মোবাইল টাৱাৰৰ পৰা নিঃসৃত ৰেডিয়েছন মৃতুৰ কাৰণ হৈছে হাজাৰ হাজাৰ চৰাই। "Lingaa"ৰ কাহিনীলৈয়ো আহিছে "সমস্যা"--নদীবান্ধ, দুৰ্নীতি। --এয়া মাত্ৰ উদাহৰণৰ বাবেহে (এই লেখা  লিখি থকা সময়ত মনলৈ অহা) কেইখনমান চিনেমাৰ নাম উল্লেখ কৰিলো। উল্লেখ কৰা চিনেমা কেইখন বজাৰ চিন্তাৰে কৰা বিনোদন প্ৰধান বুলি কব পাৰি। কব পাৰি, বিনোদনৰ মাজেৰেও "সংবাদ" দিয়াৰ চেষ্টাত থাকে দক্ষিণ ভাৰতৰ বেছি সংখ্যক চিনেকৰ্মীয়ে।
"কে জি এফ-টু", "আৰ আৰ আৰ", "পুষ্পা: দ্য ৰাইজ" দৰে চিনেমাতো "সংবাদ" আছে; কিন্তু "সংবাদ" কেন্দ্ৰীক নহয়।
দক্ষিণ ভাৰতীয় কেন্দ্ৰীক কেইবাখনো জাৰ্ণেলে আমাক আৰু ধাৰণা দিছে-- দক্ষিণ ভাৰতৰ চিনেমা পৰিচালক সকলৰ বেছি ভাগেই বিশেষ শৈলীৰ বৃত্তৰ মাজত বন্দী নহয়, বিষয়বস্তুৰ দ্বাৰাহে নিয়ন্ত্ৰিত পৰিচালনা শৈলী। এই ধাৰণাৰ বিপৰীতে অসমীয়া চিনেমাৰ পৰিচালকে  "কলা-বাণিজ্য" বিভাজন বৃত্তৰ মাজত বন্দী হৈয়ে চিনেকৰ্ম কৰি আছে।
অসমত বজাৰ চিন্তাৰে নিৰ্মাণ হোৱা অসমীয়া চিনেমা এখন ৬০-৭০ খন স্ক্ৰীনত প্ৰদৰ্শন হব পাৰে, আজিৰ তাৰিখত। অসমীয়া চিনেমাৰ দৰ্শকৰ মনত "কলা-বাণিজ্য" বিভাজন ( চিনেমাৰ ভুল চৰ্চাৰ বাবে) শিপাই থকা বাবে "কলা ধৰ্মী" চিনেমা চাবলৈ ইচ্ছা নকৰে। বছৰটোৰ মে' মাহত চিত্ৰগৃহলৈ আহিছে দুখন অসমীয়া চিনেমা--"গংগা" আৰু "লোকেল উৎপাত" (২৭ মে'ত আহিব "ক্ৰান্তি")। এই বছৰটোত চিত্ৰগৃহলৈ আৰু আহিব " চন্দ্ৰ সূৰ্য আদি" , "ৰাজনীতি", "এমুঠি পুঠি", "জনকনন্দিনী", "ডেউকা", "গুৱাহাটী ডায়েৰিজ", "বুম্বা ৰাইড", "ব্ৰিজ", "কস্তুৰী", "বেলকনিত ভগৱান", "লখিমী", "বন্ধু", "খং", "মোৰ শেষ গান", "বুৰ্বকৰ খেল", "উপসৰ্গ" আদি। অহা সাতটা মাহত কুৰি খন অসমীয়া চিনেমা চিত্ৰগৃহলৈ অহাৰ আাশা আছে। কিন্তু আশা নাই চিনেমা কেইখনৰ এখনেও যে "ৰত্নাকৰ"ৰ (ব্যৱসায় কৰিছিল প্ৰায় ১০ কোটি টকা)
দৰে ব্যৱসায় কৰিব। গতিকে আমি অসমীয়া চিনেমা চিত্ৰগৃহত চলাবলৈ বা চলোৱাৰ স্বাৰ্থত  আন ভাষাৰ ব্যৱসায় সফল চিনেমা চলোৱাত বাধা দিব নালাগিব। এই খিনিতে অৱশ্যেই উল্লেখ কৰিব লাগিব অসমীয়া চিনেমা "ৰত্নাকৰ" টলিউড আৰু বলিউডৰ দুখন চিনেমাৰ "cocktail" ।

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...