সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

জুৰী পৰ্ব .../২

অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিত (ASFFDC) ৰ ফালৰ পৰা এখন চিঠিৰে মোক আমন্ত্ৰণ জনাইছিল। চিঠিত উল্লেখ আছিল--  ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ বঁটা কেন্দ্ৰিক আলোচনা হ'ব.....। যথা সময়ত উপস্থিত হৈছিলোঁ। উপস্থিত আছিল উৎপল বৰপূজাৰী, নয়ন প্ৰসাদ, মঞ্জু বৰা, চন্দ্ৰ মুদৈ, জয়ছেং জয় দহোতিয়া, সান্ত্বনা বৰদলৈ, অশোক কুমাৰ বিষয়া আৰু কেইবা গৰাকীয়ো অসমীয়া চিনেমাৰ সৈতে প্ৰত্যক্ষ-পৰোক্ষ ভাবে জড়িত ব্যক্তি। অসমীয়া চিনেমাৰ উত্তৰণৰ স্বাৰ্থত কাম কৰা চৰাকাৰী বিভাগটোৰ (অসমীয়া চিনেমাৰ উত্তৰণৰ স্বাৰ্থত কিমান কাম কৰিছে সেয়া অন্য প্ৰসংগ।) বৰ্তমানৰ অধ্যক্ষ সীমান্ত শেখৰ, উপ-অধ্যক্ষ অলেক্ষ্য‌ বৰুৱা উপস্থিতিত সেইদিনা চৰ্চা হৈছিল --ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ বঁটা ২০১৮ আৰু ২০১৯ বৰ্ষক কেন্দ্ৰ কৰি। ভিন্ন জনে ভিন্ন মত আগ বঢ়াইছিল। আমাৰ ধাৰণাত কথাটো এনেধৰণৰ, বঁটা কেনেদৰে দিয়া হ'ব বিভাগটোৰ ফালৰ পৰা "ব্লু-প্ৰিণ্ট" সাজু কৰা হৈছিল, আমাক শুনোৱা হৈছিল মাত্ৰ! গোটেই "চৰ্চা"টোত মোৰ কিবা গুৰুত্ব থকা বুলি ধাৰণা নকৰিলোঁ, মোক কিয় আমন্ত্ৰণ কৰা হৈছিল-- নুবুজিলোঁ। গতিকে সেই প্ৰসংগ সিমানতে মনৰ পৰা উলিয়াই, "চৰকাৰী কাম এনে ধৰণৰে" বুলি ধৰি লৈ নিজৰ কামত মন দিলোঁ।
কিছু দিন পাছত মনৰ পৰা উলিয়াই দিয়া "বঁটা প্ৰসংগ" আকৌ মনত পেলাই দিলে অধ্যক্ষ সীমান্ত শেখৰৰ "ফোন"-এ। অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে ক'লে-- "আপোনাক ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ জুৰী হিচাবে ৰাখিব খুজিছোঁ, আপোনালৈ ২০১৯ বৰ্ষৰ তালিকা খন পঠিয়াই আছো, কিবা প্ৰকাৰে চিনেমা কেইখনৰ সৈতে জড়িত আছে নেকি! জনাব।" --তালিকা খনৰ অপেক্ষাত থাকিলোঁ। (মই চিনেমাত অভিনয় নকৰো, চিত্ৰনাট্য নিলিখো, প্ৰচাৰৰ "ঠিকা"ও নলও। গতিকে মই জড়িত হোৱাৰ কথা নাই। এনেদৰে "ফোন"তে স্পষ্ট কৰি দিয়া বাবে হয়তো!) তালিকা খন কিন্তু নাহিল। (আজিলৈকে অহা নাই।) আহিল এখন "মেইল", "জুৰী" হোৱাৰ আমন্ত্ৰণ। "মেইল"ক গুৰুত্ব দিয়া নাছিলোঁ। ASFFDC -ৰ পৰা "ফোন" আহিছিল, ব্যস্ততাৰ বাবে সহাৰি জনাব পৰা নাছিলোঁ (পাছত "চেক" কৰি দেখিছিলোঁ ৩টা "মিছকল", ১+২) আকৌ অধ্যক্ষ গৰাকীৰ "ফোন"। মোক ASFFDC -ৰ পৰা অহা "ফোন ধৰিবলৈ" আনুৰোধ। আৰু "মেইল" খনৰ কথা মনত পেলাই দিলে। ("মেইল" খনত আছিল-- "The people of Assam feel proud of you about your immense contribution to the Indian Film Industry and we are glad to cordially invite you to the 8th State Film Awards, 2023 as a Jury Member of the Feature Film Section which were certified by Censor Board between 1.1.2019 and 31.12.2019.  ...")
মই অধ্যক্ষ গৰাকীৰ অনুৰোধক সন্মান জনাই "মেইল"ৰ উত্তৰ দিলোঁ -- "ধন্যবাদ, আমন্ত্ৰণৰ বাবে। যথা সময়ত নিশ্চয় উপস্থিত থাকিম।" মোৰ উত্তৰৰ  পাছতে ASFFDC-ৰ ফালৰ পৰা ফোন। মোৰ ঘৰৰ ঠিকনা বিছাৰিলে। আৰু নিৰ্দিষ্ট দিন কেইটাত গাড়ীৰে লৈ যোৱা হ'ব বুলি জনালে, পুৱা ৮-৩০ বজাত সাজু হৈ থকাৰ কথা ক'লে।
--মই নিজকে সাজু কৰিলোঁ। "জাৰ্নেল" দুখন মানৰ পৃষ্ঠা লুটিয়াই শেহতীয়া কাৰিকৰী তথ্য, চিনেমাৰ ভাষা ইত্যাদিৰ মাজত সোমাই থকাৰ মাজতে অচিনাকী নম্বৰ এটাৰ "ফোন" আহিল। চিনাকী দিলে ASFFDC-ৰ বিষয়া। ক'লে --যি কামৰ বাবে আমাক সাজু হৈ থকাৰ কথা কৈছিল, সেই কামটো "Postponed... পাছত যেতিয়া হ'ব জনাম।" আনহাতে অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে জনালে--, মোক "২০১৮ বৰ্ষৰ জুৰী"লৈ নিছে। আৰু কিছু কথা।
--তেনেতে পালো আৰু কেইটা মান খবৰ, সেই "কেইটামান" খবৰৰ এটা, "জুৰী" নিৰ্বাচনৰ ক্ষেত্ৰত হস্তক্ষেপ কৰিছে এক বিশেষ "লবী'য়ে। এই খবৰ কিমান সত্য? বিশ্বাস কৰিম জানো!
এই খিনিতে মনলৈ অহা প্ৰশ্ন-- ASFFDC-ৰ বিষয়া গৰাকীৰ সৈতে অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কথাৰ মিল নাই কিয়? --এগৰাকী বিষয়াই সাজু হ'বলৈ দি, কেইঘণ্টা মান পাছত  আন এগৰাকী বিষয়াই চিনেমা নিৰ্বাচনৰ কাম "Postponed..." বুলি জনালে কিয়? (মইতো নিজে বা আনৰ হতুৱাই হেচা দি "জুৰী" হ'বলৈ যোৱা নাছিলোঁ!)
--মই "জুৰী"ৰ পৰা আঁতৰি অহাৰ মূল কাৰণ "খেলিমেলি" নহয়। মূল কাৰণ "জুৰী" হোৱা খবৰটো গোপন হৈ থকা নাছিল। চিনেমা নিৰ্বাচন প্ৰক্ৰিয়া শেষ হোৱাৰ আগলৈকে "জুৰী"ৰ নাম প্ৰচাৰ হোৱা কথাটো সহজ ভাৱে লব পৰা বিষয় নহয়। অন্ততঃ মই সহজ ভাৱে লৱ নোৱাৰিলোঁ। নোৱাৰোঁ। (কিয়? চৰ্চা কৰিম আগলৈ। আৰু চৰ্চা কৰিম মোৰ লগতে কোন কেইগৰাকী "জুৰি"ৰ নাম প্ৰচৰ হৈছিল। "প্ৰচাৰ" হোৱা "জুৰী" কেইগৰাকী মানৰ নাম ইতিমধ্যে  ASFFDC-ৰ অধ্যক্ষ গৰাকীক জনাইছোঁ। যদি আমি দিয়া নাম কেইটা "জুৰি"ৰ আসনত আছে...? "চিনেমা" নিৰ্বাচন প্ৰক্ৰিয়াত "প্ৰশ্নোবোধক" থাকি নাজাব নে?)

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...