সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

কিয় সফল হৈছিল "ৰত্নাকৰ", কিয় সফল "শ্ৰী ৰঘুপতি" /১

"Eye-catching colors, larger-than-life typography, and exciting graphics help to conjure up a cinematic experience in static form, while images of well-known movie stars help to connect with fans." --এই প্ৰসংগ আগলৈ।
-----------------------------------------------------------
চিনেমাৰ প্ৰচাৰ পৰিকল্পনা (Publicity Design) -ৰ শিক্ষা film journalism -ৰে এটা ভাগ। মুম্বাইৰ পৰা উভতি আহি ঠিক কৰিছিলোঁ-- অসমীয়া চিনেমাৰ প্ৰচাৰ পৰিকল্পনাৰ কামো কৰিম সাংবাদ কৰ্মৰ লগতে! ২০০২ চনৰ শেষৰ ফালে দৈনিক কাকত "আজি"ত যোগ দিলোঁ। আৰু সেই সময়তে কেইবা গৰাকীও চিনেমা নিৰ্মাতাৰ ওচৰলৈ গৈছিলো-- প্ৰচাৰ পৰিকল্পনাৰ কাম বিছাৰি। 
বহু চেষ্টাৰ পাছত এটা কাম পাইছিলোঁ। নিৰ্মাতা গৰাকীয়ে নিৰ্দিষ্ট তাৰিখ এটাত মাতি মোৰ হাতত বন্ধ খাম এটা তুলি দিছিল। কৈছেল-- "পেকেজৰ প্ৰথম অংশ!" মই লৈ যোৱা প্ৰচাৰ পৰিকল্পনাৰ ব্লু-প্ৰিণ্ট খন দেখুৱাব খোজাত নিৰ্মাতা গৰাকীয়ে কোৱা "কথা"ৰ পৰা বুজিছিলো-- প্ৰচাৰ পৰিকল্পনাৰ কোনো প্ৰয়োজন নাই! "পেকেজৰ প্ৰথম অংশ!" বুলি দিয়া বন্ধ খামত চিনেমা খনৰ "খবৰ" আৰু টকা এহেজাৰ আছে। "আজি"ৰ নিৰ্দিষ্ট পৃষ্ঠাটোত ছপালে হ'ল।
"পেকেজৰ প্ৰথম অংশ" নিৰ্মাতা গৰাকীক উভতাই দি মই ওভতিছিলো।
 তেতিয়াৰ পৰা বুজিছিলোঁ-- "প্ৰচাৰ পৰিকল্পনা" প্ৰতি আগ্ৰহ নাই অসমীয়া চিনেমাৰ নিৰ্মাতাৰ! শ্বুটিং ৰিপ'ৰ্ট, গতানুগতিক খবৰ, সাক্ষাৎকাৰ আদিৰে চলি থাকিল অসমীয়া চিনেমাৰ প্ৰচাৰ। এই যে শ্বুটিং ৰিপ'ৰ্ট ইত্যাদিৰে "প্ৰচাৰ", কোনো "প্ৰচাৰ পৰিকল্পনা" অংশ নাছিল। নিৰ্দিষ্ট কাকত-আলোচনীৰ সাংবাদিকৰহে "চিন্তা" বা "চখ" আছিল।
 আমাৰ ধাৰণাত অসমীয়া চিনেমাৰ "প্ৰচাৰ পৰিকল্পনা"ৰ গুৰুত্ব বাঢ়িল সামাজিক মাধ্যমৰ গুৰুত্ব বঢ়াৰ পাছত। আৰম্ভ হয়-- জুবিন গাৰ্গৰ "মিছন চাইনা"ৰে। 
 জুবিনৰ চিনেমা, "জুবিন ইমেজ"ৰ চিনেমা!
 --প্ৰচাৰ পৰিকল্পনা আছিল আছিল জুবিন কেন্দ্ৰীক। "জুবিন ইমেজ"ৰ বুনিয়াদত ঠিয় হৈ জুবিনে কৰা প্ৰচাৰ পৰিশ্ৰমৰ বাবে এটা ঢৌৰ সৃষ্টি হৈছিল, চিনেমা প্ৰেমীৰ মুখে মুখে বাগৰিছিল-- "দৌৰি দৌৰি যাম,মিচন চাইনা চাম"। (সেই সময়ত বিভিন্ন "কাৰণ"ত চৰ্চাৰ মাজত জুবিন সোমাই পৰিছিল যে! --সেয়াও প্ৰচাৰৰে অংশ আছিল নেকি?) 
চিত্ৰগৃহলৈ আহিছিল জুবিন গাৰ্গৰ "কাঞ্চনজংঘা"। জুবিন গাৰ্গৰ এই চিনেমা খন চিনেমাৰ পৰিচালনাত বিশেষ প্ৰচাৰত নতুনত্ব নাছিল। একে ধৰণে, পূৰ্বৰ খনৰ দৰে প্ৰচাৰ চলাই গৈছিল! "জুবিনৰ চিনেমাৰ ঢৌ" কিছু কমিছিল।
অসমীয়া চিনেমাৰ বজাৰৰ সীমা "মিছন চাইনা"তে শেষ নেকি? --এনে ধৰণৰ চৰ্চা হোৱাৰ সময়তে চিত্ৰগৃহলৈ আহিছিল "ৰত্নাকৰ"। যতীন বৰাৰ পৰিচালনা। এই চিনেমা খনেই দিছিল চৰ্চাৰ উত্তৰ, অসমীয়া চিনেমাৰ বজাৰ "মিছন চাইনা"তে শেষ নহয়। 
"ৰত্নাকৰ"ৰ  box office collection (total) collection  ৯,৪৮,১৬,২৬০ টকা। ("ৰত্নাকৰ" চৰ্চা পাছলৈ ৰাখিলো।) 
আৰু শেহতীয়া চৰ্চা: "শ্ৰী ৰঘুপতি"ৰ box office collection (total) ১০ কোটি টকাতকৈ বেছি, মাত্ৰ ২১ দিনত। 
--চিনেমা খনৰ এই সফলতাৰ কাৰণ? 
সু-পৰিকল্পিত প্ৰচাৰ। 
আমাৰ ধাৰণাত "আমি প্ৰচাৰ কৰা নাই" বুলিয়ো সুন্দৰ প্ৰচাৰ কৰিলে চিনেমা খনৰ নায়ক ৰবি শৰ্মাই। 
চিনেমাত সু-পৰিকল্পিত "ৰাজনৈতিক প্ৰচাৰ" প্ৰথম বাৰলৈ অনুভৱ কৰিলোঁ। 
           প্ৰচাৰৰ প্ৰথম বিন্দু -- "কা আন্দোলন"।
           দ্বিতীয় বিন্দু-- মুখ্যমন্ত্ৰী, সীমান্ত শেখৰ ...।
           তৃতীয় বিন্দু-- কংগ্ৰেছ নেতা।
           চতুৰ্থ বিন্দু-- অখিল গগৈ।
           --এই বিন্দু কেইটা কেনেদৰে "প্ৰচাৰ ৰেখা"লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে চৰ্চা কৰিম। আগলৈ। (ক্ৰমশ:)
   

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...