সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

সংসদত অসমৰ সাংসদে কথা কৈছে!/১

সংসদত অসমৰ সাংসদে কথা কৈছে! --এয়াও আছিল খবৰ। অসমৰ কাকতৰ প্ৰথম কাকতৰ প্ৰথম পৃষ্ঠাৰ খবৰ।
অসমৰ সাংসদ হেম বৰুৱাই "সংসদ কপাইছিল" --সেই আমি চুব নোপোৱা অতীত।(তথ্য: ১৯৫৭ আৰু ১৯৬২ চনত গুৱাহাটী লোকসভা সমষ্টিৰ পৰা লোকসভালৈ নিৰ্বাচিত হৈছিল। ১৯৬৭ চনত মঙ্গলদৈ লোকসভা সমষ্টিৰ পৰা পুনৰ নিৰ্বাচিত হৈছিল। ডিচেম্বৰ ১৯৭০ চনলৈকে লোকসভাৰ সদস্য হৈ আছিল। সেই সময় চোৱাত সাংসদ হেম বৰুৱাই অসমৰ জ্বলন্ত সমস্যা কেন্দ্ৰীক কথাৰে সেই সময়ৰ প্ৰধানমন্ত্ৰী জৱাহৰলাল নেহৰুক সঁকিয়নি দিছিল। ১৯৬০ চনৰ ভাষা আন্দোলন ইত্যাদি সংসদৰ মজিয়ালৈ নিছিল। সাংসদ গৰাকীয়ে কৰা দুৰ্নীতিৰ অভিযোগ প্ৰমাণিত হোৱাৰ পিছত তেতিয়াৰ কেন্দ্ৰীয় পেট্ৰলিয়াম আৰু ৰাসায়নিক মন্ত্ৰী কে.ডি. মালৱিয়াই পদত্যাগ কৰিবলৈ বাধ্য হৈছিল। চীন-ভাৰত প্ৰসংগত বিৰোধীৰ আসনত বহা স্বত্বেও প্ৰধানমন্ত্ৰী নেহৰুৱা সাংসদ বৰুৱাক মন দি শুনিছিল।শুনিবলৈ বাধ্য হৈছিল। --সাংসদ হেম বৰুৱাক "টাইমছ অৱ ইণ্ডিয়া"ই দহ গৰাকী শ্ৰেষ্ঠ সাংসদৰ তালিকাত ৰিখিছিল। আন এখন বহু প্ৰচলিত দৈনিক কাকত, পঞ্জাবৰ পৰা প্ৰকাশিত "ট্ৰিবিউন" -এ পোন্ধৰজন সাংসদৰ খতিয়ানৰ তালিকাত ৰাখিছিল।)
সংসদত "কথা কোৱা" আন এগৰাকী সাংসদ-- দীনেশ গোস্বামী। ভাৰতেৰ আইন আৰু বিচাৰ মন্ত্রী (১৯৮৯–১৯৯০), লোকসভাৰ সদস্য (১৯৮৫–১৯৮৯) আছিল। অসম গণ পৰিষদৰ সাংসদ গৰাকীয়ে "অসমৰ সমস্যা" সংসদলৈ নিছিল।
--লোকসভাত (১৯৯১–২০০৪) ৰখা ভাষণেৰে চৰ্চালৈ আহিছিল জয়ন্ত ৰংপি। আৰু তাৰ পাছৰ সময় চোৱাত গৌৰৱ গগৈ...। গৌৰৱ গগৈৰ কথন শৈলী ইত্যাদিয়ে আমাক আকৰ্ষণ কৰিছিল। (স্পষ্ট, শুদ্ধ  হিন্দী-ইংৰাজী উচ্চাৰণেৰ সংসদত "স্মাৰ্ট ভাষণ' দিয়া অসমৰ সাংসদ কেইজন আছে?)
আৰু শেহতীয়াকৈ সংসদত দিয়া "স্মাৰ্ট ভাষণ" -ৰে চৰ্চালৈ আহিছে পবিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটা। ৰাজ্যসভাৰ সাংসদ, বিজেপিৰ।
আমি মন কৰিছোঁ-- সাাংসদ পবিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটাই নিজৰ দলৰ স্বাৰ্থত কোৱা কথাতকৈ অসম-অসমীয়া প্ৰতিফলিত হোৱা কথা বেছিকৈ কৈছে। আমাৰ এই চৰ্চাৰ বিষয় সাংসদ গৰাকীয়ে সংসদত কি কৈছে, সেয়া নহয়। সাংসদ গৰাকীয়ে সংসদত পৰিপাটিকৈ, শুদ্ধ উচ্ছাৰণ, চুই যোৱা শৈলীৰে কৈছে-- সেয়াহে আমাৰ চৰ্চাৰ বিষয়। সন্দেহ নাই-- ভাৰতৰ, অসমৰ ৰাজনীতিত পবিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটাৰ যাত্ৰা চুটি নহব, দীৰ্ঘ, উজ্জ্বল। আৰু ক'ব পাৰি-- অসমে 'নিমাতী সাংসদ'ৰ ভিড়ৰ বিপৰীতে আৰু এগৰাকী 'কথা কোৱা' সাংসদ পালে।
| অতীত-চাৰণ ||
পবিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটা "ৰাজনীতিৰ মানুহ" নাছিল। "চিনেমা-সংগীতৰ মানুহ" আছিল। "মায়া", "সাৰেগামা" নামৰ দুখন অসমীয়া আলোচনীৰ সম্পাদক আছিল।
--চন, তাৰিখ মনত নাই। বাৰটো মনত আছে--শুকুৰ বাৰ।দীৰ্ঘ সময় মুম্বাই থকাৰ পাছত অসমলৈ উভতিছিলোঁ, দৈনিক কাকত "আজি" (সম্পাদক: অজিত কুমাৰ ভূঞা) -ৰ সম্পাদনা বিভাগৰ সৈতে জড়িত হৈছিলোঁ। "অসমৰ সংবাদ জগত"ত মোৰ চিনাকীৰ সংখ্যা কম, সেই সময়ত। "সংবাদ"ৰ কামত জ্যোতি চিত্ৰবনলৈ গৈছিলোঁ। নিৰ্দিষ্ট স্থানত বহি আছিলোঁ। ওচৰত ইতিমধ্যে বহি থকা কেইগৰাকী মনৰ মাজত জুবিন গাৰ্গ কেন্দ্ৰীক চৰ্চা। চৰ্চা মাজলৈ "আজি" আহিছিল, "মোৰ নাম"টো আহিছিল। এজনে কৈছিল-- "নিজকে (মোৰ কথা কৈছিল। সেই দিনা "আজি"ৰ নিৰ্দিষ্ট পৃষ্ঠাত জুবিনৰ এটা গীতৰ বিষয়ে লিখিছিলোঁ। লেখাটো "ইতিবাচক" নাছিল! সেই সময়তো একাংশ "চিত্ৰ সাংবাদিক" বা "সাংস্কৃতিক সাংবাদিক"ৰ ধাৰণা আছিল জুবিন গাৰ্গক, জুবিন গাৰ্গৰ সৃষ্টিক বা সংগীত নিৰ্মাণক প্ৰশংসাহে কৰিব পাৰি, সমালোচনা কৰিব নোৱাৰি।) কি বুলি ভাৱে, জুবিনৰ গীত সমালোচনা কৰে...।" আৰু কিবা কিবি কৈছিল। বাকী কেইবাজনেও হয়ভৰ দিছিল। মই কোৱা খিনি, ঠাট্টা খিনি হজম কৰি আছিলোঁ। কথাত ভাগ লৈ থকা এজনে কিন্তু হয়ভৰ দিয়া নাছিল, কৈছিল-- "তেখেতৰ সমালোচনা কৰাৰ অধিকাৰ আছে। আমিতো তেখেতক নাজানো, তেখেতৰ সমালোচনা কৰিব পৰাকৈ জ্ঞান থাকিবও পাৰে! ..."
--মোৰ ওচৰৰ আসনত বহি থকা এগৰাকীক সুধিলোঁ, হয়ভৰ নিদিয়া গৰাকীৰ ফালে আঙুলিয়াই, এওঁ কোন?
"পবিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটা" বুলি কৈ ধাৰণা দিলে পবিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটা কোন, ধাৰণা এটা দিলে। যি ধাৰণা পালোঁ, তাৰ মাজৰে এটা-- যি কেইগৰাকীয়ে জুবিন চৰ্চা কৰি আছে, সেই সকলৰ ভিতৰত আটাইতকৈ ঘনিষ্ঠ।
--তেনেদৰেই পবিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটাক জানিছিলোঁ, প্ৰথমবাৰ।
--তাৰ পাছত বহুবাৰ।
--কথা পাতিছিলোঁ আমাাৰ ভাড়া ঘৰত, বাহিৰত। বিষয় আছিল একেই। সংগীত, চিনেমা, নাটক।
--এবাৰ দূৰ্গা পূজাৰ বতৰত আমাৰ গাৱঁ বেলশৰলৈ, আমাৰ ঘৰলৈয়ো গৈছিল। পূজাৰ সময়ত আমাৰ সেই অঞ্চলত ভ্ৰাম্যমাণ থিয়েটাৰৰ অঘোষিত নাট মহোৎসৱ হৈছিল, আজিও হয়। আমি ইখন থিয়টাৰৰ পৰা সিখন থিয়েটাৰলৈ গৈ নাটকৰ এটা-দুটা দৃশ্য উপভোগ কৰিছিলোঁ। অনুভৱ কৰিছিলোঁ আমাৰ দৰে পবিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটাও "নাটক পাগল", আমাৰ দৰে "বাট হেৰুওৱা নাটক"ক লৈ দুখী। আমাৰ মাজত চৰ্চা হৈছিল-- ভাল নাটকেৰে কেনেদৰে ব্যৱসায়িক সফলতা সম্ভৱ। এটা দিশ স্পষ্ট-- নাটক, সংগীত, চিনেমাৰ ব্যৱসায়ৰ বাট চিনিছিল পৱিত্ৰই।  এটা উদাহৰণ: জোনবাই। "জোনবাই" --এখন ভিডিঅ' চিনেমা। সেই সময়ত অসমীয়া চিনেমাৰ প্ৰচাৰ পৰিকল্পনাতো সিমান বৃহৎ পোষ্টাৰ নাছিল, যিমান বৃহৎ পোষ্টাৰ "জোনবাই"ৰ দেখিছিলোঁ, মহানগৰীৰ পথৰ দাতিত। শুনিছিলোঁ, তেনে বৃহৎ পোষ্টাৰ মহানগৰীৰ বাহিৰৰ পথতো ওলমাইছিল "জোনবাই"ৰ প্ৰযোজক পক্ষই। সেই "পোষ্টাৰ প্ৰচাৰ" পৰিকল্পনা আছিল "জোনবাই"ৰ এগৰাকী প্ৰযোজক পৱিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটাৰ। এই "পোষ্টাৰ পৰিকল্পনা"ই সলনি কৰি দিছিল ভিডিঅ' চিনেমা উদ্যোগ। (সেই সময়ত পৱিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটাৰ "প্ৰচাৰ পৰিকল্পনা"ৰ ইতিবাচক চৰ্চা কৰিছিলোঁ। আমাৰ সেই ইতিবাচক লেখা পঢ়ি, সেই সময়ত আমাক নেতিবাচক কথাৰে ঠাট্টা কৰিছিল এগৰাকী "চিনেমা সমালোচকে" (এইখিনিতে: পৱিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটা জ্যোতি চিত্ৰবনৰ অধ্যক্ষ হোৱাৰ পাছত, সাংসদ হোৱাৰ পাছত এই "চিনেমা সমালোচক" গৰাকীৰ মুখত, সামাজিক মাধামত সুযোগ পালেই-- "পৱিত্ৰ বন্দনা"।)। পবিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটা কোন হয় বুলি প্ৰশ্ন তুলি এটা বাক্য কৈছিল (মানে, উত্তৰটো নিজে দিছিল), যিটো বাক্য কিছু মাহ পূৰ্বে এগৰাকী ৰাজনীতিকৰ মুখতো শুনিছিলোঁ। ৰাজনীতিক গৰাকীয়ে পবিত্ৰ মাৰ্ঘেৰিটাৰ "সাংস্কৃতিক কৰ্ম-ব্যৱসায়"কেন্দ্ৰীক নেতিবাচক কথাও কৈছিল, --হয়তো  নকলে হেতেন, যদিহে জানিলে হেতেন পঞ্জাৱৰ বৰ্তমানৰ মুখ্যমন্ত্ৰী ভগবন্ত মানৰ "আভিনয় কেৰিয়াৰ" জানিলে হেতেন! বা যদি জানিলে হেতেন ইউক্রেনীয় চিত্রনাট্যকাৰ, কৌতুক অভিনেতা ভোলোডিমিৰ জেলেনস্কিক। (অসমাপ্ত)
--উৎপল মেনা
০১/০২/২০২৪
(প্ৰকাশ:  বিশেষ, চতুৰ্থ বৰ্ষৰ দ্বিতীয় সংখ্যা)
 


মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...