সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

সংগীতৰ মানুহ/১

সেই সময়ত 'অসমীয়া গীত-মাত'ৰ ধাৰণা নাছিল। সংগীতৰসিক, গায়কসকলে সততে বঙালী গীত গোৱা বুলি শুনা যায়। সেই সময়ৰ 'সংগীত' চৰ্চা কৰিলে বা অধ্যয়ন কৰিলে এটা কথা স্পষ্ট হয়-- মূলতঃ কৃষি কর্মব সৈতে জড়িত কিছু সংগীত ভালপোৱা লোকে বঙালী গীতৰ 'কথা' অসমীয়ালৈ ৰূপান্তৰ কৰি গাবলৈ চেষ্টা কৰিছিল। ১৯৮৩ চনত বসন্ত মুদৈ নামৰ প্ৰায় ৯০ বছৰীয়া সংগীত চৰ্চা কৰা লোক এজনক আমি লগ পাইছিলো। বসন্ত মুদৈয়ে নিজে দোতৰা-ডগৰ আদি বজাই লোকগীতৰ লগতে 'বাউল-বাউল' লগা গীত কেইটামান গাই আমাক শুনাইছিল। আমাৰ প্ৰশ্নৰ উত্তৰত 'শিল্পী' গৰাকীয়ে কৈছিল-- 'এইবোৰ কি গীত মই নাজানো। যোৱা ৭০-৮০ বছৰে গাই আহিছো। তুমি যিবিলাকক লোকগীত বুলি কৈছা, সেইবোৰ নিশ্চয় লোকগীতেই হ'ব। আৰু বাকী যিবোৰ গাইছো এইবোৰ আমি ইজন-সিজনৰ পৰা শুনি গোৱা। মই স্পষ্টভাৱে ক'ব নোৱাৰিম, এই গীতবোৰ সম্ভৱতঃ বঙালী গীতৰ পৰা অসমীয়া কৰা হৈছে। মই কিছুদিন গৌৰীপুৰৰ ফালে আছিলোঁ। তালৈ কেইবাগৰাকীও সংগীতৰ শিক্ষক আহিছিল 'কলিকতা'ৰ পৰা। এই গীতবোৰ সেই সংগীতৰ শিক্ষক আৰু তেওঁলোকৰ সৈতে সংগীত চৰ্চা কৰা লোকৰ পৰা শুনিছিলোঁ। মোৰ মনলৈ কোনোদিনে অহা নাই এই গীতবোৰ কি, ক'ৰ পৰা আহিছে। ভাল লাগিছে, গাইছো।'

বসন্ত মুদৈৰ সৈতে মত বিনিময় কৰি আমি স্পষ্ট হৈছিলো-- অসমীয়া নাটকৰ দৰে, অসমীয়া সংগীততো বংগৰ ছাঁ পৰিছিল। অর্থাৎ বঙালী গীতৰ কথাৰে, বঙালী গীতৰ সুৰেৰে অসমীয়া গীত নির্মাণ হৈছিল। এই কথা নিশ্চয় সেই সময়ৰ সচেতন অসমীয়াসকলে অনুভৱ কৰিছিল। কোৱা হয় এই অনুভৱৰ কাৰণেই 'এজন অসমীয়া'ই লিখি উলিয়াইছিল - ১৮টা গীত। 'গীতাবলী' নামেৰে গীতকেইটাৰ সংকলনো গ্রন্থ আকাৰে প্ৰকাশ পাইছিল। গ্ৰন্থখনৰ লেখক 'এজন অসমীয়া'ৰ আঁৰত থকা ব্যক্তিগৰাকী হ'ল সত্যনাথ বৰা। সত্যনাথ বৰাই পৰৱৰ্তী সময়ত 'কামৰূপী লোকগীত'ৰ সংকলন এটাও সাজি কাচি উলিয়াই দিছিল। কেইবাখনো গ্রন্থত প্রকাশ পোৱা মতে সেই সময়ত সত্যনাথ বৰাৰ গুৱাহাটীত থকা ঘৰত সংগীতৰ মজলিচো বহিছিল। সেই মজলিচত অংশ লৈছিল ৰাধানাথ ফুকন, হেমচন্দ্র গোস্বামী, নবীন চন্দ্র বৰদলৈ আদিয়ে। সেই মজলিচত হোৱা চৰ্চাৰ ফলতেই সত্যনাথ বৰাই কামৰূপী কথিত ভাষাত কিছুমান হাস্যৰসৰ গীতো ৰচনা কৰিছিল। তেনে এটা গীত--

'আজি মজাচে পেটুৱা পেট ভৰি খা পেট ভৰি, 

পেট ভৰি পেট ভবি খা।

ঔ থেকেৰা টেঙা বহৰ কি ডাল আলু ভজা, 

খাব মজা পকা খৰিচা ।....'

সেই সময়ৰ ৰংগমঞ্চত ৰায়বাহাদুৰ কৃষ্ণচন্দ্ৰ চৌধুৰী আদিকে ধৰি বহু লোকে এনেধৰণৰ গীত গাই দর্শকক আমোদ দিছিল বুলি শুনা যায়। সেয়া যি নহওক ১৮৬০ চনত গুৱাহাটীৰ ভৰলুমুখত জন্মগ্রহণ কৰা সত্যনাথ বৰাকে অসমীয়া গীতৰ জনক বুলি কোৱা হয়। ১৯১৯ চনত অসম সাহিত্য সভাৰ প্ৰধান সম্পাদকৰ আসন শুৱনি কৰা অসমীয়া ভাষা সাহিত্যৰ এইগৰাকী পণ্ডিতৰ মৃত্যু হয় ১৯২৫ চনৰ ১৩ ডিচেম্বৰত।

#উৎপল_মেনা

#চিত্রবন (জানুৱাৰী, ২০২০)

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...