সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

চিৰাজ/ মন প্ৰজাপতি

প্রথমখন 'ছুপাৰহিট' অসমীয়া চিনেমা 'চিৰাজ' নির্মাণ হৈছিল ১৯৪৭ চনত। চিত্রগৃহলৈ আহিছিল ১৬ জানুৱাৰী, ১৯৪৮ -ত। পৰিচালনা কৰিছিল বিষ্ণুপ্রসাদ ৰাভা আৰু ফণী শৰ্মাই। নটসূর্য' ফণী শৰ্মাই মূল চৰিত্ৰটোত অভিনয়ো কৰিছিল। ব্যাখ্যাৰ প্রয়োজন আছে বুলি নাভাবোঁ-- 'নটসূর্য'ই নিজৰ অভিনয় ক্ষমতাৰে 'মঞ্চ'ত, 'পর্দা'ত ভালেমান চৰিত্ৰ নিৰ্মাণ কৰিছিল আৰু প্ৰতিটো চৰিত্ৰয়ে আছিব তাৰিখতো 'চিৰসেউজ ইতিহাস'। এই বহু চৰিত্ৰৰ মাজতো বিশেষভাবে জিলিকি থাকিল-- চিৰাজহে। অসমীয়া চিনেমাৰ ইতিহাসত 'চিৰাজ'ৰ চিৰাজ এক বিশেষ 'ইমেজ'। যি 'ইমেজ'ক আজিৰ তাৰিখতো কোনো অভিনেতাইয়ে স্পর্শ কৰিব পৰা নাই। নিপন গোস্বামীয়েও নোৱাৰিলে। ১৯৮৮ চনৰ ১৮ মাৰ্চত চিত্রগৃহলৈ আহিছিল দ্বিতীয়খন 'চিৰাজ', যিখনৰ পৰিচালক আছিল ভূপেন হাজৰিকা। ভূপেন হাজৰিকাই 'চিৰাজ' পুনৰ নিৰ্মাণ কৰাৰ 'সঁচা কাহিনী' আছে। 'অসমবাণী'ৰ ৭আগষ্ট, ১৯৭০ সংখ্যাত 'সংগীতসূর্য'ৰ 'ৰচনা' এখন প্রকাশ হৈছিল, য'ত উল্লেখ কৰিছিল ফণী শৰ্মাৰ সপোন। সেই যে প্রথম 'চিৰাজ' পৰিচালনা কৰিছিল, সেই পৰিচালনাত সম্ভৱতঃ ফণী শৰ্মা সুখী নাছিল। 'চিৰাজ' চিত্রগৃহলৈ অহাৰ পাছত, পর্দাত দেখাৰ পাছত হয়তো অনুভৱ কৰিছিল-- কিবা কিছু কৰিবলৈ থাকি গ'ল। গুৱাহাটী মেডিকল কলেজৰ কোনো এটা ৱাৰ্ডত মৃত্যুব ক্ষণ গণি থকা ফণী শৰ্মাই ভূপেন হাজৰিকাৰ সৈতে মনৰ কথা পাতিছিল। নটসূর্যক বেজী দিবলৈ অহা ধুনীয়া নাৰ্ছৰ্গৰাকীলৈ চাই ভূপেন হাজৰিকাক কৈছিল- 'ভূপেন, এই ছোৱালীজনীক চোৱাচোন-- ধুনীয়া। 'চিৰাজ'ত দেখোন এটা পার্ট দিব পাৰি। --' তাৰ পিছত নাৰ্ছৰ্গৰাকীক কৈছিল, 'নতুন চিৰাজ'ৰ শুটিং অলপতে আছে। মোক সোনকালে ১০-১২ দিনত ভাল কৰি দিয়া। মই মিঠাই খুৱাই দিম।..' এয়া আছিল ১৯৭০ চনৰ ২৫ জুলাইৰ কথা। তিনিদিন পাছত পুনৰ ভূপেন হাজৰিকাক নটসূর্যই কৈছিল--'চিৰাজ'ৰ চিত্ৰনাট্যখন মোৰ লগত আছে। মই আউটড'ৰ ইনড'ৰৰ ছিকুরেন্সখিনি ভগাই পেলাম। মই কৈ থাকিম, মোৰ ভাগিনীজনীয়ে লিখি যাব। ভয় নকৰিবা। ১৫ আগষ্টত তেজপুৰত শুটিং আৰম্ভ কৰি দিব পাৰিবা। কিন্তু সেয়া সম্ভব নহ'ল। 'জীবন নাট'-এই শেষ হ'ল নটসূৰ্যৰ। নটসূৰ্যৰ এই কথাত এটা কথা স্পষ্ট-- চিনেমাখনৰ পৰিচালনাৰ দায়িত্ব যে ভূপেন হাজৰিকাই ল'ব। সন্দেহ নাই নটসূৰ্যৰ সেই সপোন পূৰণৰ বাবেই ভূপেন হাজৰিকাই দ্বিতীয়বাৰ চিৰাজ নির্মাণ কৰিছিল।

দ্বিতীয়খন 'চিৰাজ'ৰ বিষয়বস্তু, কাহিনীৰ পৰিবৰ্তন হোৱা নাছিল। পৰিচালনা শৈলী স্বাভাবিকতে পৰিৱৰ্তন স্পষ্ট। 'আধুনিকতাৰ' প্রলেপ পৰিছিল। কিন্তু অভিনয়ৰ দিশত প্রথমখন 'চিৰাজ' বেছি আগবঢ়া আছিল। দ্বিতীয়খন 'চিৰাজ 'ক স্পর্শ কৰি যোৱা এটা দিশ আছিল গীতৰ চিত্ৰায়ণ, 'বিমূর্ত মোৰ নিশাটি...' গীতটিৰ চিত্রায়ণ। চিনেমাখনৰ মূল চৰিত্ৰটোত যে নিপন গোস্বামীয়ে অভিনয় কৰিছিল, সেয়া আমি উল্লেখ কৰিছোঁ। ফণী শৰ্মাৰ চিৰাজৰ ইমেজৰ পৰা আঁতৰত থাকি অৱশ্যে ক'ব পাৰি নিপন গোস্বামীয়ে পৰিচালকক চৰিত্ৰটো নির্মাণত এশ শতাংশই সহায় কৰিছে। অন্যান্য চৰিত্ৰত অভিনয় কৰিছিল- মৃদুলা বৰুৱা, পূৰবী শৰ্মা, ৰূপক বৰুৱা, পৰাগ চলিহা, মিৰেল কুদ্দুচ, ভাৰতী ডেকা আদিয়ে। 'চিৰাজ'ৰ বিষয়বস্তু 'সাম্প্রদায়িক সম্প্রীতি'। 'বিষয়বস্তু'ক কেন্দ্ৰ কৰি চিনেমাখনৰ বাবে 'গল্প'টোৰ আধাৰত কাহিনী নির্মাণ কৰা হৈছে। কাহিনীলৈ জাতি-ভেদ, আর্থিক ভেদ ইত্যাদি আহিছে। --হয়, 'গল্প' এটাৰ আধাৰত ৰচনা হৈছিল 'চিৰাজ'ৰ চিত্ৰনাট্য। লক্ষীধৰ শৰ্মাৰ গল্প। গল্পটোৰ নামো 'চিৰাজ'। দেখা যায়, চিনেমাখনত মূল গল্পটোৰ আঁকাটোহে আছে। 'গল্প 'টোৰ বৃত্তৰ পৰা আঁতৰি গৈ চিনেমাখনত উন্মোচন কৰিছে ৰক্ষণশীল হিন্দু সমাজৰ স্বৰূপ, বিপৰীতে চিৰাজৰ উদাৰ চিন্তা।

'চিৰাজ'ৰ সংলাপ পৰিপাটি। ব্যৱহাৰ সু-পৰিকল্পিত। হাস্যৰসৰ বাবে নিৰ্মাণ কৰা ছিকুৱেন্সতো স্পষ্ট 'বিষয়বস্তু'। চিত্রনাট্যকাৰে সৃষ্টি কৰা আঘোণা চৰিত্ৰটোৱে 'হাস্যৰস'ৰ মাজত থাকিয়ে কৈছে-- "আহ সাবিত্রী আহ, জোতাৰ ধূলিবে গোটেইখন মই তিয়াই নেপেলাওঁতেই হেৰ' দুয়ো পাৰো মানে মজামাৰি বাগৰি লওঁ"।

চিনেমা খনত ব্যৱহাৰ কৰা গীত: কঁপি উঠে কিয় তাজমহল (কথা-সুৰ: ভূপেন হাজৰিকা, কণ্ঠ: সমৰ হাজৰিকা, মণিমা শইকীয়া। এই গীতটো ভূপেন হাজৰিকা আৰু লতা মংগেশকাৰ কণ্ঠটো ৰেকৰ্ডিং হৈছে।), আৰু নবজাবি বীণ বাটৰুৱা...  (কথা-সুৰː শিৱ ভট্টাচাৰ্য, কণ্ঠ: ভূপেন হাজৰিকা, উষা মংগেশকাৰ), হাতে বাঁশি মুখে হাঁসি কদমৰে ডালে বসি... (ঝুমুৰ/ কণ্ঠ: সমৰ হাজৰিকা, মণিমা শ‌ইকীয়া), আল্লাৰ বিনে কেও নাই... (জিকিৰ/ কণ্ঠ: ভূপেন হাজৰিকা), অগ্নিযুগৰ ফিৰিঙতি মই নতুন অসম গঢ়িম... (কথা-সুৰː ভূপেন হাজৰিকা, কণ্ঠ: ভূপেন হাজৰিকা)।

দ্বিতীয় খন "চিৰাজ"ৰ পৰিচালনা-সংগীত-চিত্ৰনাট্য ভূপেন হাজৰিকাৰ। প্ৰথম খন খনত এটা চৰিত্ৰত (অনিল) অভিনয় কৰাৰ লগতে সংগীত পৰিচালনাত সহায় কৰিছিল। প্ৰথম খনৰ পৰিচালনা-চিত্ৰনাট্য: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভা আৰু ফণী শৰ্মা। সংগীত: বিষ্ণুপ্ৰসাদ ৰাভা।

"চিৰাজ"ৰ পূৰ্বে ভূপেন হাজৰিকাই সুৰ-শব্দ-কেমেৰাৰ ভাষাৰে ৰূপালী-ৰূপ দিছিল "মন প্ৰজাপতি" (২৯৮৯)। চিনেমা খনৰ কাহিনী নিৰোদ চৌধুৰীৰ একে নামৰ উপন্যাৰ । চিত্ৰনাট্য-সংলাপ: ভূপেন হাজৰিকা, নিৰোদ চৌধুৰীৰ।

নিৰোদ চৌধুৰীৰ এটা গল্প-- "সূৰুয কপালী"। "অসম বাণী"ত প্ৰকাশ পাইছিল। চৰ্চালৈ আহিছিল। চৰ্চাৰ প্ৰথম কাৰণ-- বিষয়বস্তু। চাৰ্কাছ কেন্দ্ৰিক, এটা প্ৰেমৰ গল্পৰে আগবাঢ়িছে। কাহিনী-ৰেখাৰ মূলবিন্দু-- ভগীৰথ। এজন ইলেকট্ৰিক মেকানিক। মূল বিন্দুৰ গতিত কাহিনী-ৰেখালৈ আহে মিছ জানকী, নৱমী। জানকী এটা চাৰ্কাছৰ খেল দেখুওৱা ছোৱালী। ছুৰি দলিওৱা খেল দেখুৱাই। সুন্দৰী। নৱমী ভগীৰথৰ পত্নী। এদিন চাৰ্কচৰ সমস্যা হ'ল-- ইলেকট্ৰিক মেকানিকৰ প্ৰয়োজন হ'ল। ভগীৰথে সমস্যা সমাধা কৰিলে। আৰু প্ৰেমৰ সম্পৰ্ক গঢ়ি উঠিল জানকীৰ সৈতে। মিছ জানকী প্ৰেমৰ মায়াজালত বন্দী কৰি পত্নীৰ সৈতে ভগীৰথৰ দূৰত্ব বঢ়াই। জানকীৰ মৰমৰ মাজত সুখ অনুভৱ কৰে ভগীৰথে। কিন্তু কেইটা মান দিনহে। এদিন নিৰ্দিষ্ট গাওঁ খনৰ পৰা চাৰ্কছ খন অন্য ঠাইলৈ যাত্ৰা কৰে। স্বাভাৱিকতে মিছা প্ৰলোভনেৰে ভগীৰথক আকৰ্ষণ কৰা মিছ জানকীও গুছি যায়। মন ভাঙে তাৰ। পত্নী নৱমীয়ে সকলোঁ লক্ষ্য কৰি থাকে। ভঙা মনেৰে ঘৰলৈ উভতি অহা ভগীৰথক নৱমীয়ে প্ৰশ্ন কৰে: চাৰ্কাছৰ ছোৱালীজনী বাৰু মোতকৈও ধুনিয়া আছিল নেকি?

"সেইজনী একেবাৰে ৰাক্ষসী"-- ভগীৰথৰ উত্তৰ। ভৱেশ বৰুৱাৰ মুখত সংলাপ। --হয়, ভগীৰথ চৰিত্ৰটো নিৰ্মাণ কৰিছিল ভৱেশ বৰুৱাক লৈ। আন দুটা মূল চৰিত্ৰ মিছ জানকী আৰু নৱমী নিৰ্মাণ কৰিছিল মীনা ৰাজখোৱা, গায়ত্ৰী দত্তক লৈ। মীনা সচাকৈয়ে চাৰ্কাছৰ ছোৱালী আছিল। আন গৰাকী "নায়িকা"ৰ এই খনেই প্ৰথম, একমাত্ৰ চিনেমা।  চিনেমা খনৰ গতি মন্থৰ আছিল, চিত্ৰনাট্যকাৰ "উপন্যাস"ৰ পৰা মুক্ত হব পৰা নাছিল-- এই দুটা নেতিবাচক দিশ। এটা ইতিবাচক দিশ-- গীত। কাহিনীৰ গতিত ব্যৱহাৰ হৈছে-- চেনাই মোৰ অ’... (কণ্ঠ: ড° ভূপেন হাজৰিকা, আশা ভোচলে)

অʼ অভিমানী বন্ধু... (কণ্ঠ: আশা ভোচলে)

এই ধুনীয়া গধুলি লগন... (কণ্ঠ: আশা ভোচলে)। গীত তিনিটাৰ কথা-সুৰ ভূপেন হাজৰিকাৰ।

 (আৰু আছে, সম্পাদনা কৰা নাই।)

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...