সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

ৰাঘৱ: যতীন বৰাৰ তৃতীয় পৰিচালনা

অক্টোবৰত চিত্ৰগৃহলৈ অহা আৰু দুখন চিনেমা-- নাৰায়ণ শীলৰ পৰিচালনাৰে নিৰ্মিত "বীৰ", যতীন বৰাৰ পৰিচালনাৰে নিৰ্মিত "ৰাঘৱ"। বজাৰ চিন্তাৰে নিৰ্মাণ কৰা চিনেমা। "বীৰ"চৰ্চাৰ তাগিদা আমি অনুভৱ কৰা নাই।
"ৰাঘৱ"ক কিন্তু চৰ্চাৰ বাহিৰত ৰাখিব নোৱাৰি। প্ৰথম কাৰণ-- বজাৰ চিন্তাৰে নিৰ্মাণ কৰা চিনেমা যদিও চিনে-কলা (Cine-artwork) -ৰ সৌন্দৰ্য অনুভৱৰ অৱকাশ আছে। দ্বিতীয় কাৰণ-- cinematic action Design & cinematic soundtracks (পূৰ্বে কোনো এখন অসমীয়া চিনেমাতে ইমান উন্নত মানৰ প্ৰয়োগ হোৱা নাই-- আমাৰ ধাৰণাত)-ৰ লগতে cinematic language-ৰ ইতিবাচক প্ৰয়োগ। তৃতীয় কাৰণ-- পৰিচালকৰ গল্প কোৱাৰ শৈলী আৰু চৰিত্ৰ নিৰ্মাণ।পৰিচালক যতীন বৰাই গুৰুত্ব দিছে action প্ৰয়োগত। এটা শব্দত, মুকলি মনেৰে ক'ব পাৰি-- সফল। (এই সফলতা দোষ মুক্ত নহয়। পৰিচালকে "কাহিনী"লৈ দৰ্শকক বহু সময়  অপেক্ষা কৰাইছে। action প্ৰয়োগৰ লগতে গীত ব্যৱহাৰ আৰু "গল্প" প্ৰয়োগৰ চিনে ডিজাইনত সমতা ৰক্ষাত মন দিব লাগিছিল।)
আহিছো কাহিনীলৈ। action-ৰে গুথিছে এটা পৰিয়াল কেন্দ্ৰীক কাহিনী ("অসমীয়া-অসমীয়া" লগা)। মূল বিন্দু ৰাঘৱ। গাড়ী চালক। ভাতৃ-মাতৃক লৈ ৰাঘৱৰ ঘৰখন। কিন্তু ভাতৃয়ে ৰাঘৱক ককায়েক বুলি নাভাবে, মাতৃয়ে পুত্ৰৰ স্থান নিদিয়ে। গাড়ীৰ চকাৰ চকা ঘুৰে, ৰাঘৱৰ জীৱন আগবাঢ়ে। ককায়েকৰ, পুত্ৰৰ দায়িত্ব সততাৰে পালন কৰি যায় ৰাঘৱে। মনৰ মাজত সপোন দেখা ছোৱালী জনীৰ সৈতে বিয়া হয় ৰাঘৱৰ; কিন্তু ঘটনাৰ পাকচক্ৰত। পত্নীয়েও মানি লব নোখোজে ৰাঘৱক। (নিজৰ পত্নীৰ সন্মুখত আবেগিক হৈ ৰাঘৱে কয়--
"ভাইটিয়ে কয়, মই তাৰ ককায়েক নহয় ।
মায়ে কয়, মই তেওঁৰ সন্তান নহয় ।
তুমি কোৱা, মই তোমাৰ স্বামী নহয়...।") স্বামীৰ দায়িত্বও পালন কৰে ৰাঘৱে। কেমেৰা-সাহিত্যৰ ভাষাৰে কাহিনী আগবঢ়াই। ইতিমধ্যে  ধন - সম্পত্তিৰ মোহত পৰি ঘৰ এৰি ঘৰ-জোঁৱাই হোৱা ভায়েকে নিজৰ স্বাৰ্থত মাককো লৈ যায়। আনহতে পত্নীয়ে ৰাঘৱৰ মন অনুভৱ কৰে, ৰাঘৱৰ জীৱন কিছু দিনৰ বাবে সুন্দৰ কৰে। --হয়, কিছু দিনৰ বাবে। ৰাঘৱৰ পত্নীৰ মৃত্যু হয়। মৃত্যু হয় মাতৃৰো। শান্ত ৰাঘৱ, অশান্ত হয়। ...থাকক, কাহিনী ইমানতে থাকক। চিনেমা খনৰ গতানুগতিক কাহিনীটো আজিৰ "সমাজৰ বাস্তৱতা"ৰ পৰা আঁতৰৰ নহয়। কাহিনী মাজেৰে দিয়া মেচেজ --টকাৰ পাহাৰ গঢ়া সহজ, সততাৰে জীৱন গঢ়া সহজ নহয়। এনে কাহিনী, বিষয়বস্তুৰ ধেৰ চিনেমা, নাটক হৈছে। কিন্তু নতুন ৰূপ দিছে কাহিনীটো আগবঢ়াই নিয়াৰ শৈলীয়ে। চিত্ৰনাট্যকাৰ আভিজিত ভট্টাচাৰ্য আৰু সম্পাদক প্ৰীতম খাওন্দৰ সহায়ত পৰিচালক যতীন বৰাই কম ফুটেজতে কৰা চৰিত্ৰ বিন্যাস, কাহিনীৰ দ্ৰুত চিনেমেটিক ট্ৰিটমেণ্টে "গতিৰ কবিতা"লৈ (মাজে "ফ্ৰেমৰ কবিতা") ৰূপান্তৰ কৰিছে। অভিনয়, গীত, গীতৰ চিত্ৰায়নে "গতিৰ কবিতা"ৰ  সৌন্দৰ্য বঢ়াইছে (গীত প্ৰয়োগতো পৰিচালকৰ ডিজাইন ব্যৰ্থতা স্পষ্ট। চিনেমা খনৰ প্ৰথম ছোৱাত গীত তিনিটা ব্যৱহাৰ কৰাৰ বিপৰীতে দ্বিতীয় ছোৱাত এটা গীত Rrpeat কৰিছে। ৰূপালী গল্পটোত কাট কাট কৰি গীতাংশৰ চিত্ৰায়ণ প্ৰয়োগ কৰি গীতালংকাৰলৈ ৰূপান্তৰ কৰাৰ সুযোগ আছিল।)। কম ফুটেজত চিন্ময় কটকীক লৈ নিৰ্মাণ কৰা চৰিতটোৰ পৰা নিশিতা গোস্বামীকলৈ নিৰ্মাণ কৰা নায়িকাৰ চৰিত্ৰটোলৈকে 'চৰিত্ৰ নিৰ্মাণ" প্ৰক্ৰিয়া পৰিপাটি। মৃদুলা বৰুৱা (ৰাঘৱৰ মাকৰ চৰিত্ৰত), ডাঃজয়ন্ত দাসকে (নায়িকাৰ দেউতাকৰ চৰিত্ৰত) ধৰি প্ৰতিটো চৰিত্ৰয়ে অতি অভিনয় মুক্ত, কাহিনীৰ অংগ। তেনেদৰে গীত তিনিটাকো কাহিনীৰ গতি বঢ়োৱাত ব্যৱহাৰ কৰিছে। --এই সকলোবোৰ দিশত এগৰাকী দক্ষ পৰিচালকৰ পৰিশ্ৰম স্পষ্ট। বিপৰীতে এয়াও স্পষ্ট, কাহিনী নিৰ্মাণ আৰু সংলাপত পৰিশ্ৰমৰ প্ৰয়োজন আছিল। (নাটকৰ সংলাপ আৰু চিনেমাৰ সংলাপৰ মাজত দূৰত্ব আছে। নাটকীয় সংলাপে ৰূপালী গল্পটোৰ ক্ষতি কৰিছে। --এই ক্ষতিয়ে যে চিনেমা খনৰ আৰু দৰ্শকৰ মাজত দূৰত্ব বঢ়াব সন্দেহ নাই। আৰু চিনেমা খনত এনে কেইটা মান সংলাপ ব্যৱহাৰ কৰিছে, যি কেইটাক ক'ব পাৰি-- outdated.এনে সংলাপেৰে ভ্ৰাম্যমাণ থিয়েটাৰৰ গেলাৰীৰ দৰ্শকৰ পৰা হাত চাপৰি পাব পাৰি, চিনেমাৰ সৌন্দৰ্য বঢ়াব নোৱাৰি। আৱশ্যে দক্ষিণ ভাৰতৰ বিশেষ ইমেজত বন্দী তাৰকা কেইগৰাকী মনৰ মুখত একাংশ চিনপ্ৰেমীয়ে outdated সংপাপ শুনি আনন্দ অনুভৱ নকৰা নহয়।)  পৰিচালকে ৰূপালী গল্পটোক গতি দিয়াৰ সময়ত সকলো শ্ৰেণীৰ দৰ্শকৰ কথা মনত ৰাখিব লাগিছিল। (বজাৰ চিন্তাৰে নিৰ্মাণ কৰা চিনেমা যে, সেই কাৰণে।) চিনে সৌন্দৰ্য বঢ়োৱা দ্ৰুত গতি কাহিনীৰ বাবে চিনেমা চোৱা একাংশ দৰ্শকৰ বাবে যে সমস্য হ'ব সন্দেহ নাই। আমাৰ ধাৰণাত বজাৰ চিনেচিন্তাৰে নিৰ্মাণ কৰা চিনেমাৰ কাহিনী, কাহিনী কোৱাৰ শৈলী সৰল ৰৈখিক হোৱা উচিৎ, বাণিজ্যিক কাৰণত। হয়তো পৰিচালকে "দৰ্শকৰ বাবে চিনেমা"ত গুৰুত দিয়ো "চিনেশিল্পৰ বাবে চিনেকৰ্ম"ৰ আঁতৰত থাকিব খোজা নাই! চিনেমাৰ ভূগোল, চিনেমাৰ ইতিহাস স্পষ্ট কৰাতো গুৰুত্ব দিছে। সততে বজাৰ চিনেচিন্তাৰ ৰূপালী গল্পত এই বোৰ দিশত গুৰুত্ব দিয়া দেখা নাযায়। এই যে গুৰুত্ব দিছে, সেই বাবে আৰু সামগ্ৰিক পৰিচালনাৰ বাবে যতীন বৰাক মুকলি মনেৰে প্ৰশংসা কৰাত বাধা নাই-- আমাৰ ধাৰণাত (প্ৰশংসা কৰাৰ পাছতো ক'ম, দুৰ্বল কাহিনী-সংলাপৰ চিত্ৰনাট্য নিৰ্বাচন পৰিচালক গৰাকীৰ চিনে ব্যৰ্থতা।)। আৰু মূল চৰিত্ৰটোত কৰা অভিনয়ৰ বাবেও যতীনক অৱশ্যেই প্ৰশংসা কৰিম।মুনিন বৰুৱাই নিৰ্মণ কৰা "যতীন ইমেজ" ভাঙি, ঊৰ্ধ্বলৈ গৈ চৰিত্ৰটোত অভিনয় কৰিছে, অভিনয়ক "অভিনয় সৌন্দৰ্য"লৈ ৰূপান্তৰ কৰিছে।
[আৰু আছে😊]ৰাঘৱ assamese cinema

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...