সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

শূন্যৰ পৰা..("চিনেমা চিনেমা" গ্ৰন্থৰ পৰা)

শক্তি সামন্ত। এটা সময়ৰ প্ৰখ্যাত চিনেমা পৰিচালক। এইগৰাকী পৰিচালকৰ চিনেমাৰ ফ্ল'ৰ। নায়িকা সুপ্রিয়া চৌধুৰী আৰু ৰীতা ভাদুৰীৰ মাতৃ চন্দ্ৰিকা ভাদুৰীয়ে ‘ধৰ্ম যুগ’ত প্ৰকাশ পোৱা গল্প এটাৰ চর্চাত মচগুল। স্পটবয় এজনে পৰিচালকৰ নিৰ্দেশ ক্রমে সুপ্রিয়াক চেণ্ডেল পিন্ধোৱাত ব্যস্ত। চেণ্ডল পিন্ধাই স্পটবয়জন আঁতৰিল। আতৰি যোৱাৰ পাছত আন এজন স্পটবয়ে সুপ্রিয়াক ক'লে— মেদাম আপোনালোকে যিটো গল্পৰ বিষয়ে চৰ্চা কৰি আছে, গল্পকাৰ জন কোন জানেনে? 
--এই মাত্ৰ যে চেণ্ডেল পিন্ধাই গ'ল সেইজনেই। শক্তি সামন্ত। এটা সময়ৰ প্ৰখ্যাত চিনেমা পৰিচালক। এইগৰাকী পৰিচালকৰ শ্বট। নায়িকা সুপ্রিয়া চৌধুৰী আৰু ৰীতা ভাদুৰীৰ মাতৃ চন্দ্ৰিকা ভাদুৰী ‘ধৰ্ম যুগ’ত প্ৰকাশ পোৱা গল্প এটাৰ চর্চাত মচগুল। স্পটবয় এজনে পৰিচালকৰ নিৰ্দেশ ক্রমে সুপ্রিয়াক চেণ্ডেল পিন্ধোৱাত ব্যস্ত। চেণ্ডল পিন্ধাই স্পটবয়জন আঁতৰি . আপোনাক এইমাত্র যে যোৱাৰ পাছত আন এজন স্পটবয়ে সুপ্রিয়াক ক'লে— মেদাম আপোনালোকে যিটো গল্পৰ বিষয়ে চৰ্চা কৰি আছে, গল্পকাৰ্জন কোন জানেনে? চেণ্ডেল পিন্ধাই গ'ল সেইজনেই।
—এয়া পঞ্চাছ বছৰ আগৰ ঘটনা। স্পটবয় আবিদ আজি এক সন্মানীয় ব্যক্তি। কেৱল কলমেৰেই নহয়, ৰং-তুলিকাৰেও সপোন ৰাজ্যৰ সৃষ্টি কৰা আবিদ সুৰভি আজি বহুতৰে ওচৰৰ, মৰমৰ, প্রিয় কথাশিল্পী, চিত্ৰশিল্পী। সাধাৰণ পাঠক-দর্শকৰে নহয়, ৰাজকাপুৰৰ দৰে স্বপ্নৰ সদাগৰৰ হৃদয় আলোড়িত কৰিছিল আবিদৰ শব্দৰ মালাই। আবিদ আছিল ৰং-তুলিকাৰে সৈতে খেলা শিল্পী। হাতত কলম তুলি লৈছিল কেৱল আৰ্থিক দীনতাৰ পৰা মুক্ত হ’বলৈ। ‘ধর্মযুগ’ত গল্প প্রকাশ হোৱাৰ পাছত স্পট বয় আবিদক ‘স্ক্রীপ্ট’ৰ কামত লগাইছিল। আঁৰত থাকি কেইবাখনো বিখ্যাত, জনপ্রিয় চিনেমাৰ ‘স্ক্রীপ্ট’ৰ কাম কৰিছিল। কেৱল স্ক্রীপ্টৰ কামেই কৰিছিলনে? আবিদৰ মুখেৰেই শুনক— ‘কেৱল টকাৰ কাৰণেই, আর্থিক সমস্যাৰ পৰা মুক্তি পাবলৈকে আনৰ নামত স্ক্রীপ্টৰ লগতে চিনেমাৰ কাহিনী, সংলাপ, গীত আৰু কিতাপ লিখাৰ লগতে অনুবাদৰ কামো কৰিছিলোঁ। এই কামত মোৰ অকণো আক্ষেপ নাই। মই যি বিচাৰিছিলোঁ, সেয়া পাইছোঁ। আর্থিক সমস্যাৰ পৰা মুক্তি পাইছিলোঁ।” খুব কম সংখ্যকেহে জানে চিত্রনাট্যকাৰ আবিদক। পঞ্চাছখন উপন্যাস, দহখন গল্প সংগ্ৰহ আৰু অন্যান্য কুৰিখন ৰচনাৰ বাবে মূলতঃ হিন্দী, গুজৰাটী, মাৰাঠী আৰু উৰ্দু সাহিত্যৰ পাঠকেহে জানে। অৱশ্যে ‘কালি কিতাব’ নামৰ গ্ৰন্থখন বিতৰ্কৰ চাকনৈয়াত পৰাৰ পাছত দেশ-বিদেশৰ, আন ভাষাৰ পাঠকৰো ওচৰ চাপে লেখকগৰাকী৷ ইয়াৰ পাছত চৰ্চালৈ আহে আৰু কেইবাখনো গ্রন্থ। বিশেষকৈ উল্লেখ কৰিব পাৰি সুভাষ চন্দ্ৰ বসুৰ জীৱনৰ আধাৰত ৰচিত উপন্যাস ‘গুলমোহৰ কি আঁসু’ (১৯৭৭), দেহ ব্যৱসায়ক উপজীৱ্য হিচাপে লৈ লিখা উপন্যাস ‘বাসক সজ্জা’ (১৯৭৯) আৰু বাবৰি মছজিদ কাণ্ডক লৈ লিখা উপন্যাস ‘কথা বাছক’ (২০০১)। 
--এই উপন্যাসকেইখনেৰে ইংৰাজী সাহিত্যৰ পাঠকৰো ওচৰ চাপে আবিদ। কিন্তু আবিদ সকলোৰে প্ৰিয়, শিশুৰ পৰা বৃদ্ধলৈকে ওচৰৰ কথা চিত্ৰ ‘টাব্বুজী’ৰ বাবে। আজিৰ তাৰিখতো দেশ-বিদেশৰ কাকত আলোচনীৰ পৃষ্ঠাত দেখা যায় ‘টাব্বুজী’। ২৮, জুলাই, ১৯৬৩ত ‘টাব্বুজী’ক সৃষ্টি কৰিছিল পকেট খৰচৰ বাবে। আবিদে সৃষ্টি কৰা জনপ্ৰিয় কথা চিত্ৰৰ চৰিত্ৰকেইটা হ’ল—ইন্সপেক্টৰ বিক্ৰম, ইন্সপেক্টৰ আজাদ, বাহাদুৰ আদি। নায়িকাৰ ভৰিত চেণ্ডেল পিন্ধোৱা আবিদে এদিন নায়িকাক ‘একশ্বন’ বুলিও ক’লে। ১৯৯০ চনত আবিদে পৰিচালনা কৰা প্ৰথমখন চিনেমা ‘আজকা মাছিহা’ চিত্ৰগৃহলৈ আহে। আশীৰ দশকত আবিদে নাট্যক্ষেত্ৰখনতো খোজ পেলায়; আৰু ৰচনা কৰে দহখনৰো অধিক নাটক। এই নাটককেইখন পৰিচালনাও কৰে। ১৯৮৬ চনত লিখা, পৰিচালনা কৰা নাটক ‘ৰাধে-ৰাধে হাম চব আধে’ পৃথ্বি থিয়েটাৰত পঞ্চাছটা হাউচফুল শ্ব’ হয়। পিছৰ সময়ছোৱাত কথাশিল্পী আবিদে নিষ্প্রভ কৰি পেলাইছিল চিত্রশিল্পী আবিদক। 
[ লিখিছিলো ২০০২ত। ‘আজি’ (অজিত কুমাৰ ভূঞা সম্পাদিত)ত প্ৰকাশ পাইছিল।]

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...