সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

জয়মতী, জয়মতীৰ বাটেৰে .../৩

Joymotiজ্যোতি চৰ্চা
               (৩)
   জ্যোতি প্ৰসাদ আগৰৱাল 'মন-চিন্তা' অনুভৱ কৰিব পাৰি নাটকৰ মাজত। ৰচনা কৰা নাটকৰ মাজত। কল্পনাৰ ঘোড়াত উঠি মনিমুগ্ধৰ দৰে সৌন্দৰ্য অনুভৱ কৰে শিপাত খামোচি। সংলাপেৰে সপোনৰ ছবি আঁকে মাটিত থাকি। চিনেকৰ্মতো মাটিত থাকি সপোনৰ চৰিত্ৰবোৰ নিৰ্মাণ কৰিছিল। কথা প্ৰসংগত "জয়মতী"ৰ অভিনেতা থানুৰাম বৰাই কৈছিল--"আমি বহি আছোঁ। আখৰালৈ মাতিছিল। জ্যোতিদেউ ভাবত বিভোৰ। নৰেন বৰদলৈয়ে ভয়ে ভয়ে সুধিলে--'কিবা চিন্তাত পৰিছে নেকি? আখৰা নহব নেকি?'
   'আখৰা হব। চৰিত্ৰ কেইটামানহে সলনি হব। সলনি কৰিব লাগিব। ছাঁয়াছবিৰ চৰিত্ৰ, সংলাপ নাটকৰ দৰে হ'লে নহব। বাস্তৱ হব লাগিব। গদাপাণিৰ ভাওত প্ৰভাত শৰ্ম্মাক ভাল নালাগিব। প্ৰভাত শৰ্মাতকৈ ফুনুকহে বাস্তৱৰ গদাপাণি যেন লাগিব। প্ৰভাত শৰ্মৰ চেহেৰা ঠিকেই আছে। কিন্তু কলাফুল ফুনুৰ দৰে শকত নহয়। নগা সাজেৰে ফুনুৰ শকত-আৱত কলাফুলহে ভাল লাগিব।' --জ্যোতিদেৱে কৈছিল।
   'আপুনি বাস্তৱ চৰিত্ৰ বুলিলে যে! গদাপাণিক দেখিছে জানো!' --কৌতুক কৰি নৰেন বৰদলৈয়ে কৈছিল।
   'দেখা নাই। কিন্তু মোৰ কল্পনাত গদাপাণি আৰু আন চৰিত্ৰ কেইটা যেনেদৰে গঢ় লৈছে, সেয়াই মোৰ ধাৰণাত বাস্তৱ।' --গহীন মনে কৈছিল জ্যোতিদেৱে। ফুনু বৰুৱাক প্ৰথমে লালুকসোলাৰ চৰিত্ৰত অভিনয় কৰাৰ কথাহে কৈছিল।" অভিনেতা গৰাকীয়ে আৰু কৈছিল নাটক-ভাওনত কৰাৰ দৰে অভিনয় কৰিব দিয়া নাছিল। "চৰিত্ৰ"টোই বাস্তৱত যেনেদৰে কয় বা কব পাৰে, সেই দিশটো মনত ৰাখি অভিনয় কৰাৰ কথা কৈছিল। বাস্তৱ পৰিবেশ ৰচনাৰ বাবে প্ৰয়োজনত সঁচা ভালুক (পোহনীয়া ভালুক), সাপ আদি কেমেৰাৰ সম্মুখলৈ অনা হৈছিল। সংগীতসূৰ্য ভূপেন হাজৰিকাই লিখিছিল, "গদাপাণিক Rug এখন মেৰিয়াই, হাতত Dagger এখন দি ফেক্টৰীৰ ওপৰ মহলৰ পৰা নমাই আনে। সেয়া ল'ৰাৰজাই ৰাতি সপোন দেখা ছুপাৰইমপজিশ্বনৰ আখৰা। গদাপাণিৰ ওচৰত ভালুক ওলোৱা দৃশ্য পোহনীয়া ভালুক এটা লৈ কৰা হৈছিল—। কিন্তু সাপ ওলোৱা দৃশ্যটো Co incidental। নগা ল'ৰা কেইজনমানে শ্বুটিঙত অংশ গ্ৰহণ কৰিবলৈ আহিছিল। সিহঁতে বাগিচাৰ ওচৰতে প্ৰকাণ্ড ইন্দ্ৰজিৎ সাপ এটা মূৰত মৰিয়াই মাৰি জ্যোতিক দিলে। তেওঁ সেই Shot-টো সেই ৰাতিয়েই Artificial light-এৰে ল'লে। জ্যোতিয়ে অৰগেন বজোৱা দৃশ্য চাবলৈ বৰ মনোৰম। সুৰ সৃষ্টিত ব্যক্ত থাকিলে জ্যোতি আপোনপাহৰা হয়।"
     --থানুৰাম বৰাৰ এই কথা, সংগীতসূৰ্যৰ এই লেখা মনত ৰাখি আমি নিশ্চয় কব পাৰো, জ্যোতি প্ৰসাদ আগৰৱালাই চিত্ৰনাট্যৰ কাম কৰাৰ সময়তে মনৰ মাজত চৰিত্ৰ নিৰ্মাণ কৰিছিল। আৰু চিত্ৰগ্ৰহণৰ আগলৈকে চৰিত্ৰ নিৰ্মাণ প্ৰক্ৰিয়া চলাই আছিল। আৰু ক'ব পাৰো, সেই সময়তে realestic acting-এৰে চৰিত্ৰ নিৰ্মাণত গুৰুত্ব দিছিল।(জ্যোতি প্ৰসাদ আগৰৱালাই লিখিছিল-- "মই ‘জয়মতী' ছবিখন আৰু তাৰ অভিনেতাক একেবাৰেই বাস্তৱিক (realistic)দৃষ্টিৰে পৰিচালনা কৰিছোঁ যিটো সকলো ইংলিছ, আমেৰিকান আৰু ৰুছীয় প্ৰথম শ্ৰেণী ফিল্মৰ লক্ষণ। সেই কাৰণে মোৰ 'জয়মতী'য়ে ৰাজসভাত বক্তৃতা দি— আন ঠাইত নানা ভাবপ্ৰৱণ বক্তৃতাৰে গোৰোহনি মৰা নাই। ধৈৰ্য্যশীলা, অল্পভাষিণী অসমীয়া সম্ভ্রান্ত বোৱাৰীয়ে নিজৰ কাৰ্য্যৰে, মৌনভাৱে, য'ত কথা ক’ব লাগে মাত্র তাতহে মাতি আৰু ঘটনাৰ মাজেদি নিজৰ কৰ্ম্মৰ দ্বাৰাই চৰিত্ৰবল দেখুৱাই যায়, সেইদৰেই 'জয়মতী কো অঁকা হৈছে।)
 ('ইস্তাহাৰ' প্ৰকাশ পাইছিল,মাৰ্চ-১৯৮৪ত: উৎপল মেনা)

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...