সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

য়েছে দৰজে ঠংচি: এক অধ্যায়

য়েছে দৰজে ঠংচিৰ সৈতে কথা পাতিছিলোঁ। ইটানগৰত। কথাশিল্পী গৰাকীৰ আৱাসত। ইটো-সিটো কথাৰ মাজতে কৈছিল লিখি থকা নতুন উপন্যাস খনৰ কথা। কেতিয়া কাহিনীটোৱে শেষ বিন্দু পাব নাজানে কথাশিল্পীয়ে। কথাশিল্পী গৰাকীয়ে উপন্যাৰ প্ৰথম আৰু শেষ বিন্দুটো প্ৰথমে ঠিক কৰি লয়। "মই নতুন উপন্যাসৰ কাম হাতত ল'লে কাহিনীটোৰ আৰম্ভনী আৰু কাহিনীটো ক'ত শেষ কৰিম ঠিক কৰোঁ। শেষলৈ কাহিনী কেতিয়া, কেনেদৰে যাব আগতে কৈ দিব নোৱাৰিম। গতিকে মোৰ নতুন উপন্যাস খনো কেতিয়া লিখি শেষ কৰিব পাৰো, ক'ব নোৱাৰিম।" 
কথাশিল্পী গৰাকীয়ে যোৱা ১১-১২ বছৰে লিখা নাই, কলমেৰে লিখা নাই। গল্প, উপন্যাস আদি সৃষ্টি কৰি আহিছে কম্পিউটাৰত, নিজে কম্প'জ কৰি। --এই যে কলম এৰি কম্পিউটাৰত কাহিনী নিৰ্মাণ, কথাশিল্পী গৰাকীৰ বাবে সমস্যা হোৱা নাই নে!

"হোৱা নাই। সহজ হৈছে। (কিবা ভুল হ'লে, সম্পাদনা অনুভৱ কৰিলে) সহজতে মচিব পাৰি, লিখিব পাৰি।..." --কথাশিল্পীয়ে ক'লে।

কেতিয়া লিখে? --কথাশিল্পিৰ কোনো ধৰা-বন্ধা সময় নাই। পুৱাৰ নিৰ্জন সময়ত লিখি ভাল পায়, আন সময়তকৈ। কিয়? "সেই সময়ত ইহতৰ (দুই নাতিনীক দেখুৱাই) আমনি নাথাকে। সেই সময়ত মোক লগ কৰিবলৈ আন মানুহ অহা কথাটোও নাথাকে। বাধা নোপোৱাকৈ লিখি যাব পাৰি। আৰু সেই সময়ত মনটোও বেছি মুকলি হৈ থাকে। প্ৰয়োজনত, কেতিয়াবা আন সময়তো বেছি লিখো।"

কথাশিল্পী গৰাকীৰ উপন্যাস: চনম আৰু লিংঝিক, মই পুনৰ জনম লম, মৌন ওঁঠ মুখৰ হৃদয়, শৱ কটা মানুহ,

মিছিং। গল্পৰ সংকলন: পাপৰ পুখুৰী,  বাঁহৰ ফুলৰ গোন্ধ, অন্য এখন প্ৰতিযোগিতা। 

--আপোনাৰ প্ৰতি খন উপন্যাস, প্ৰতিটো গল্পক লৈ আপুনি সুখী নে? কেতিয়াবা মনলৈ এনে ভাৱ নাহেনে, এইটো এনেদৰে লিখিলে বেছি ভাল হ'ল হেতেন!

"আহে। প্ৰকাশ পোৱাৰ পাছত মই বিশেষকৈ মোৰ উপন্যাসৰ কিছু সাল সলনি বা সম্পাদনাৰ প্ৰয়োজন অনুভৱ কৰোঁ। মই যি ভুল বা খুট দেখো, সেয়া আনে নেদেখে বা অনুভৱ নকৰে। গতিকে পাঠকে দিগদাৰ অনুভৱ নকৰাকৈ পঢ়ি যায়। "শৱ কটা মানুহ" উপন্যাস খন "সাদিন" কাকতত প্ৰকাশ পাইছিল। (প্ৰথম প্ৰকাশ হয় নৱেম্বৰ, ২০০৪ চনত। তাৰপাছত ক্ৰমে ডিচেম্বৰ, ২০০৬ চনত আৰু জুলাই, ২০০৮ চনত।) "সাদিন"ৰ পৰা প্ৰকাশকে (বনলতা) লৈ কিতাপৰ আকাৰত প্ৰকাশ কৰিছিল। সেই সময়ত সম্পাদনাৰ সুযোগ পোৱা নাছিলোঁ। উপন্যাস খনৰ এটা সংস্কৰণ অলপতে আকৌ প্ৰকাশ পাব। এই সংস্কৰণটোত উপন্যাস খনৰ খণ্ড ইফাল-সিফাল কৰিছোঁ, সম্পাদনা কৰিছোঁ।..." --কথাশিল্পীৰ উত্তৰ।

কথাশিল্পী গৰাকীয়ে আৰু কিছু কথা কৈছিল। নিজৰ উপন্যাস-গল্পৰ প্ৰসংগত। সেই "কিছু কথা"ত স্পষ্ট-- নিজৰ সৃষ্টিক লৈ কোনো লেখক-লেখিকাই সন্তুষ্ট হ'ব নোৱৰে! যিমান বাৰ পঢ়ে সিমান বাৰ নতুন নতুন দোষ চকুত পৰে, কাহিনী আগবঢ়াই নিয়াৰ নতুন নতুন বাট দেখে।

 "শৱ কটা মানুহ"ৰ দৰে আন কেইখন উপন্যাসো সম্পাদনা কৰিব বিছাৰে কথাশিল্পী গৰাকীয়ে! -- এই একেটা কাৰণতে।

আৰু ভালেমান বিষয়ত কথা পাতিছিলোঁ কথাশিল্পী গৰাকীৰ সৈতে। ইটো-সিটো কথাৰ মাজতে সুধিছিলোঁ-- এই প্ৰজন্মৰ লেখকৰ গল্প, উপন্যাস পঢ়ে নে?

"নপঢ়ো। দুটা কাৰণত। প্ৰথম কাৰণ-- চকুৰ সমস্যাত ভুগি আছোঁ। বেছি সময় পঢ়িব নোৱাৰো। গতিকে নিজৰ লিখা-পঢ়া কাম খিনিতে ব্যস্ত থাকো। দ্বিতীয়তে-- মোৰ এনে ভাৱ হয়, যেন পঢ়ি শেষ কৰিলোঁ, পঢ়িবলৈ একো নাই। আগৰ দৰে পঢ়াৰ আগ্ৰহ অনুভৱ নকৰো। আগ্ৰহ অনুভৱ নকৰাৰ কাৰণ মোৰ বয়সো হব পাৰে। কিন্তু মই এনেদৰে নাভাবোঁ, নতুন ভাল সৃষ্টি হোৱা নাই।" (ক্ৰমশঃ)


মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...