সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

মৃগয়া: নাট্য চৰ্চা

এখন নাটক চালোঁ-- "মৃগয়া"। নাট্যকাৰ: অজিত বৰঠাকুৰ। নাটক খনৰ "ৰচনা সময়" স্পষ্ট-- কাহিনীৰ গতিত ব্যৱহাৰ কৰা দুটা "Property"ত। সংবাদ পোৱাৰ বাবে কেৱল বাতৰি কাকতৰ ব্যৱহাৰ আৰু বাৰ্তা সংযোগ মাধ্যম হিচাবে landline phone ব্যৱহাৰ। নাটকৰ "কাহিনী" সেই সময়ৰ, যি সময়ত বহুতে landline phone-ত ফোন কৰিবলৈ ওচৰৰ ঘৰলৈ গৈছিল। নাট্যকাৰে এটা "চৰিত্ৰ" নিৰ্মাণ কৰিছে, যিয়ে কাহিনীৰ প্ৰথমটো বিন্দুলৈ "...ফোন এটা কৰোনে?" বুলি যায়। এই "চৰিত্ৰ"টো নাথাকিলে হয়তো আজিৰ "WhatsApp যুগত" দৰ্শকে খেলি-মেলি পালে হেতেন। 
"মৃগয়া" মুকলি কৰে নাট্যকৰ্মী মৃদুল চুতীয়াই 
নাটক খনৰ কাহিনীৰ মূল বিন্দু-- সত্যপ্ৰসাদ বৰুৱা। কলেজৰ শিক্ষক সত্যপ্ৰসাদ বৰুৱাই মন মেলিলে-- ৰাজনীতি কৰিব, টকা ঘটিব। নিৰ্বাচনত প্ৰতিদ্বন্দিতা কৰি ৩০ লাখ টকা খৰচ কৰিব, ৮০ লাখ টকা ঘটিব। মোটামুটি অংক কৰি পত্নীক শুনাইছে বৰুৱাই। পত্নীয়ে কিন্তু ভাল পোৱা নাই। পত্নীৰ মতে, কলেজৰ শিক্ষকতায়ে ভাল। কিন্তু বৰুৱাই নিজৰ "অংক"ত স্থিৰ। ৰাজনৈতিক বাটত খোজ আগবঢ়ালে বৰুৱাই, মনৰ বিপৰীতে গৈ পত্নী আৰতিয়ে সহায় কৰিলে, বৰুৱাৰ ঘৰ ভৰিল "ৰাজনৈতিক বেপাৰী"ৰে। জমাৰ টকা "ৰাজনৈতিক বেপাৰী" হাতত তুলি দিলে। ৰঙীন ৰাজনৈতিক ভৱিষ্যতৰ "সপোন" মনত বান্ধি ধাৰৰ বোজাও বঢ়ালে। এদিন নিৰ্বাচন হ'ল। নিৰ্বাচনৰ ফলাফল ঘোষণা হোৱাৰ পাছত "সপোন" ভাঙিল বৰুৱাৰ। নিৰ্বাচনত হৰাৰ পাছতহে বৰুৱাই, ৰঙীন ৰাজনৈতিক সপোন যি সকলৰ ভৰসাত দেখিছিল, সেই সকল "ৰাজনৈতিক বেপাৰী"হে। 

--নাটক খনৰ কাহিনী নিৰ্মাণ কৰিছে ঘুণে ধৰা, লেটেৰা, অৰ্থ কেন্দ্ৰীক নিৰ্বাচন ব্যৱস্থাটোক "বিষয় বস্তু" হিচাবে লৈ। এই "বিষয় বস্তু" আজিৰ তাৰিখতো প্ৰাসঙ্গিক।

নাটক খনৰ "কাহিনী"ৰ পৰিণতি-- অৰ্থ কেন্দ্ৰীক নিৰ্বাচন ব্যৱস্থাটোৰ চিকাৰ হ'ল সত্যপ্ৰসাদ বৰুৱা। ৰঙীণ "ৰাজনৈতিক সপোন" দেখা বৰুৱাই নিজৰ চেহেৰাত এৰুৱাব নোৱাৰা ৰং অনুভৱ কৰিলে। (ক'লা-বগা পোষ্টাৰ থাকোতে ৰঙিণ পোষ্টাৰ কিয়!

নিৰ্বাচন ৰঙিণ। --এনে ধৰণৰ অৰ্থপূৰ্ণ সংলাপ প্ৰয়োগ আৰু মূল চৰিত্ৰই চেহেৰাত ৰং অনুভৱৰ প্ৰয়োগে বিষয় বস্তুক কাহিনীৰ সৈতে সৰল ৰৈখিক গতি দিয়াত সহায় কৰিছে।) অভিনয়, কেৱল অভিনয় ক্ষমতাৰে চৰিত্ৰটোৰ মানসিক যন্ত্ৰণা দৰ্শকক অনুভৱ কৰাইছে বসন্ত শইকীয়াই। এই দিশ চৰ্চলৈ নানিলে অন্যায় হ'ব-- নাটক খনৰ মূল সৌন্দৰ্য বসন্ত শইকীয়াই মূল চৰিত্ৰটোত কৰা অভিনয়। সংলাপ প্ৰক্ষেপনত, আঙ্গিক অভিনয়ত আভিনেতা গৰাকী সংযত। নাটক খনৰ সৌন্দৰ্য বঢ়োৱাত সহায় কৰিছে নিবেদিতা মহন্ত (আৰতি), বিজিত দেব চৌধুৰী (পেইণ্টাৰ), ৰন্‌ধীৰ মাধৱ গোস্বামী (কটকী), ভৱেন দাস (তৰণী), ডাঃ প্ৰদ্যুৎ প্ৰতিম বৰুৱা (শহুৰ), আদ্ৰিকা নৌকাক্ষী (ইছা), অনন্যা কাশ্যপ (মুনু), বিদ্যুৎ বৰা (পুলিচ), বিৰিণামণি দত্ত (মিনতি) -ৰ পৰিপাটি অভিনয়ে। অৱশ্যে আমনিৰ বিষয় হৈছে দুটা মান চৰিত্ৰৰ footwork আৰু  অ-পৰিপাটি সংলাপ প্ৰক্ষেপন। তেনেদৰে নাটক খনৰ সৌন্দৰ্য বঢ়োৱাত সহায় কৰিব নোৱাৰিলে পোহৰ, সংগীতে। মঞ্চ ডিজাইন, মঞ্চ সজ্জা সু-পৰিকল্পিত।  কিন্তু সু-পৰিকল্পিত নহয় মঞ্চ নিয়ন্ত্ৰণ।

শেষত এটা কথা অৱশ্যেই উল্লেখ কৰিম-- পৰিচিলকৰ drama design আৰু realistic acting (যথাৰ্থৱাদী আভিনয়!) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা "মৃগয়া" আমাৰ বাবে নিৰ্মল নাট্য আনন্দ হৈ ৰ'ল।📌নাটক : মৃগয়া 

📌নাট্যকাৰ : অজিত বৰঠাকুৰ 

📌পৰিচালক : বসন্ত শইকীয়া 

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...