সরাসরি প্রধান সামগ্রীতে চলে যান

Before Spring বিফোৰ স্প্ৰিং

Before Spring --চিনেমা খনৰ নাম। অসমীয়া চিনেমা। শ্ৰুতিস্মৃতি চাংকাকতিৰ পৰিচালনা। 
 "কেমেৰাৰ ভাল লগা কবিতা"। কেমেৰাৰ ভাষাৰ পৰিপাটি প্ৰয়োগ (শ্বট নিৰ্মাণ, শ্বটৰ গাণিতিক ব্যৱহাৰ। --জয়ন্ত সেথু মাথৱনৰ চিনেমাটোগ্ৰাফী স্বাভাৱিকত প্ৰশংসা কৰিব পৰা এটা দিশ। চিনেমা খনৰ প্ৰধান অলংকাৰ।) আৰু ৰূপালী গল্পটোৰ গতি কেমেৰাৰ ভাষা কেন্দ্ৰীক --এয়া চিনেমা খন ভাল লগাৰ প্ৰথম কাৰণ। 

দ্বিতীয় কাৰণ-- চৰিত্ৰ নিৰ্মাণ। প্ৰতিটো চৰিত্ৰ বাস্তৱৰ ওচৰৰ। কম 'ফুটেজ'তে পূৰ্ণতা পোৱা চৰিত্ৰ। চিনেমা খনৰ কাহিনীৰ গতি 'চৰিত্ৰ' কেন্দ্ৰীক। কাহিনীৰ মূল বিন্দু তিনিটা-- জোনমণি (অভিজিত ৰয়ক লৈ নিৰ্মাণ কৰিছে চৰিত্ৰটো), মণিকান্ত (দ্বীপজ্যোতি কাকতিক লৈ নিৰ্মাণ কৰিছে চৰিত্ৰটো), মাজনী (উপাসনা প্রিয়ামক লৈ নিৰ্মাণ কৰিছে চৰিত্ৰটো)। তিনিটা বিন্দুৰ গতি, সমান্তৰাল, সৰল ৰৈখিক।

--জোনমণিয়ে আনৰ ঘৰত কাম কৰি সংসাৰ চলোৱা মাকক কয়, পঢ়াত মন নাই। তাৰ দেউতাক নাই। মাকক কয়, কিবা এটা কৰি খুৱাব। কাহিনীয়ে গতি লয়। জোণমণিয়ে নাও চালকৰ কামত যোগ দিয়ে। তাৰ প্ৰেম আছিল। 'কৰ্ম শ্ৰেণী'য়ে প্ৰেমৰ পৰা পৃথক কৰে। (আৰ্থিক দীনতাৰ হেচাত বাস কৰা জোণমণিৰ প্ৰেয়সী উচ্চবৰ্ণৰ পৰিয়ালৰ। জোনমণিৰ প্ৰতি প্ৰেয়সীৰ প্ৰেম অস্পষ্ট।)

--মনিকান্তৰ বয়স ৬০। এখন দোকান আছে। দোকান খন নচলা হৈছে। বহুত কম বয়সীয়া পত্নীৰ (যিয়ে মহানগৰীৰ কাপোৰৰ দোকান এখনত কাম কৰে) উপাৰ্জনেৰে ঘৰ খন চলে। পত্নীয়ে মণকান্তৰ আৰ্থিক শূন্যতাক সহজ ভাৱে নলয়; সমস্যা হয়। সমস্যা বাঢ়ে, মণিকান্তৰ অস্থিৰতা বাঢ়ে তেতিয়া, যেতিয়া উপাৰ্জনৰ বাবে নদী পাৰ হৈ যায়; আৰু আন এজন পুৰুষৰ সৈতে পত্নীক দেখে। 

--দশম পৰীক্ষাৰ বাবে প্ৰস্তুতি চলাই থকা মাজোনীৰ ঘৰুৱা শিক্ষক প্ৰদীপ (চৰিত্ৰটো নিৰ্মাণ কৰিছে মনোজ বৰকটকীক লৈ)। প্ৰদীপে মাজনীৰ সৌন্দৰ্য বন্দনা কৰে , প্ৰেমপত্ৰ আকাৰত আৰু এদিন শাৰীৰিক সম্পৰ্ক ঘটাই। আৰু মাজনীয়ে ইয়াকে প্ৰেম বুলি ভাবে। শাৰীৰিক সম্পৰ্ক ঘটাৰ পাছত মাজনীৰ পৰা প্ৰদীপে দূৰত্ব বঢ়াই। এসময়ত মাজনীয়ে অনুভৱ কৰে-- সেয়া প্ৰেম নাছিল। 

--চৰিত্ৰ তিনিটাক অদৃষ্টই নিৰ্জনতাত বন্দী কৰে!

--চিনেমা খনৰ শেষত দেখা যায়, চৰিত্ৰ তিনিটা এখন নাওত। যি আৱেগৰ বাবে নিৰ্জনতাত বন্দী হৈছিল, সেই আৱেগৰ পৰা মুক্ত হৈছে। জীৱনক নতুন বাটত গতি দিছে, নদীৰ ঢৌৰ মাজেৰে, ওপঙি থকা নাওৰ দৰে।

মুল বিন্দু তিনিটাক স্পৰ্শ কৰা বিন্দু (চৰিত্ৰ) -ও আছে, যি কেইটাক 'গল্প' নিৰ্মাণত ব্যৱহাৰ কৰিছে। চৰিত্ৰ কেইটাক এই প্ৰজন্মৰ 'মানসিকতাৰ প্ৰতিনিধি' বুলি ক'ব পাৰি।

চিনেমা খন ভাল লগাৰ তৃতীয় কাৰণ-- গতি (subject-camera)। দীৰ্ঘ, সাহিত্যৰ ভাষাই গুৰুত্ব পোৱা ছিকুৱেন্সও আমনিদায়ক হোৱা নাই। গল্পৰ গতি মসৃণ। তিনিটা বিন্দুই তিনিটা বাটেৰে গতি কৰি ৰেখা তিনিডাল সম্পূৰ্ণ কৰিছে এখন নাওত। আৰু ৰেখা তিনিডালক নতুন বাটেৰে গতি দি চিনেমা খন শেষ কৰিছে। গতিৰ সৌন্দৰ্য বঢ়াইছে ৱাইড (Wide) শ্বটেৰে।

--আহিছোঁ প্ৰথমটো ছিকুৱেন্সলৈ।

তিনিজন যুৱকে গা ধুইছে, সাঁতুৰি সাঁতুৰি, নদীত (কাহিনীয়ে গতি লোৱাৰ পাছত আনুভৱ কৰিব পাৰি--ব্ৰহ্মপুত্ৰ নদত)। কেমেৰা পেন কৰায়।  এজনে নদীৰ পাৰৰ বালিৰ ওপৰৰ পৰা চাৰ্ট এটা তুলি লৈ যায়। 

পৰৱৰ্তী শ্বট-- যুৱক এজনৰ হাতত হাইলাইট কৰায় এখন ৫০০ টকীয়া নোট। 

--এই চিনেমেটিক গতিতে পৰিচালকে স্পষ্ট কৰে ৰূপালী গল্পটোৰ ভূগোল; আৰু কাহিনীৰ গতিৰ লগে লগে ইতিহাস। 

এয়া স্পষ্ট-- পৰিচালকে মনোযোগ দিছে প্ৰতিটো দিশত। শব্দ (আনুষঙ্গিক, প্রভাৱক, নীৰৱতা, সংলাপ আৰু সংগীত।) ডিজাইনৰ পৰা কেমেৰা (চিনেমেটিক ভাষা) ডিজাইনলৈ, বেশভূষাৰ পৰা ৰূপসজ্জালৈ।

চিনেমা খনৰ বিষয়বস্তু? 

সহজতে ঢুকি পাইছোঁ-- 'চৰিত্ৰ'ই ঠিয় কৰোৱা কাহিনী। বিয়য়বস্তু কিন্তু ফটফটিয়া নহয়। 

বিষয়বস্তুৰ 'শিৰোণাম' কেন্দ্ৰীক সন্ধান কৰিব পাৰোঁ নেকি?

 'বসন্তৰ আগত'! শীতৰ আমেজ, আমেজৰ আগৰ ৰুক্ষ , বিবৰ্ণ সময়। গছৰ পাত সৰিবলৈ ধৰা সময়। হেমন্তৰ অস্থিৰতা, উদ্বিগ্নতা। ধূলি-আচ্ছাদিত

জাহাজঘাট। এই চিনেমেটিক কাৰ-বাৰৰ সৈতে কাহিনীৰ মূল বিন্দু আৰু আনুষঙ্গিক বিন্দুৰ সংযোগ বা প্ৰয়োগৰ মাজত যেন ছাঁ হৈ থাকিল বিষয়বস্তু। হয়তো এয়া চিত্ৰনাট্যকাৰ-পৰিচালকৰ ইচ্ছাকৃত চিনেকৰ্ম! --আমাৰ ধাৰণাত এয়া ইতিবাচক নহয়।

--আমাৰ ধাৰণাত পৰিচালকে চিনেমেটিক কাৰ-বাৰৰ বাবে চৰিত্ৰ নিৰ্মাণ, চৰিত্ৰক গতি দিয়াৰ কাহিনীৰ আকাৰতে মনোযোগ দি বিষয়বস্তু কেন্দ্ৰীক চিনেচিন্তাৰ আঁতৰত অবস্থান কৰিলে। 

কেমেৰাৰ ভাষাৰ গতি, চৰিত্ৰ বিন্যাস আৰু গতিয়ে 'বিষয়বস্তু'ৰ আঁকাৰ এটা দিছে ঠিক; কিন্তু সাৰ্থক চিনেকৰ্ম পৰ্যায়ৰ নহয়। তথাপি মুকলি মনেৰে ক'ব পাৰোঁ-- শ্ৰুতিস্মৃতি চাংকাকতিৰ 'বিফোৰ স্প্ৰিং ' বিশ্ব চিনেমালৈ অসমীয়া চিনেমাৰ এটা বাট। ত্ৰুটি মুক্ত নহয়; কিন্তু নতুন চিনেচিন্তা।




আৰু আছে

মন্তব্যসমূহ

Other posts

চিনেবোদ্ধা, চিনেযোদ্ধা আৰু অসমীয়া 'চিনেমা নোচোৱা' সীমান্ত শেখৰ /২

উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? উৎপল বৰপূজাৰী,জাহ্নু বৰুৱা, বিতোপন বৰবৰা, যদুমনি দত্ত, ৰীমা দাসক অসম ৰাজ্যিক চলচ্চিত্ৰ (বিত্ত আৰু উন্নয়ন) নিগম পৰিসীমিতৰ অধ্যক্ষৰ দায়িত্ব দিব নোৱাৰাৰ কাৰণ কি? ৰাজ্যৰ লগতে দেশ-বিদেশৰ চিনেমাৰ অনুভৱ থকা এই নাম কেইটা উদাহৰণ মাত্ৰ। 'চিনেমা' জনা ( নিৰ্মাণ, বজাৰ, মহোৎসৱ ইত্যাদিৰ দখল থকা) লোকৰ আকাল অসমত আছে বুলি নাভাবো। এই কথা স্পষ্ট 'অসমীয়া চিনেমা'ৰ 'উন্নয়ন'ৰ বাবে অসমীয়া চিনেমাৰ লগতে 'দেশ-বিদেশৰ চিনেমা' জানিব লগিব। অধ্যয়ণ কৰিব লাগিব অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে।  ( যদি অধ্যক্ষ গৰাকীৰ কাম কেৱল চহী কৰা, তেতিয়া হ'লে বেলেগ কথা! তেতিয়া আমি জানিব বিছাৰিম-- অধ্যক্ষ গৰাকীয়ে কাৰ নিৰ্দেশত চহী কৰে?) চৰ্চ হৈছে --অধ্যক্ষৰ আসনত বহুওৱা সীমান্ত শেখৰে কোনোবা ইণ্টাৰভিউত হেনো কৈছিল অসমীয়া চিনেমা নাচাওঁ বুলি! যদি এয়া সত্য, স্বাভাবিকতে কব লাগিব --অসমীয়া চিনেমা নোচোৱা অধ্যক্ষ এগৰাকীৰ নেতৃত্বত অসমীয়া চিনেমাৰ উত...

ভূপেন হাজৰিকা, চিনেমা আৰু চিনেমাৰ জাল /৯

Bhupen Hazarika "এৰা বাটৰ সুৰ"-এ চিনে অভিজ্ঞতা দিলে ভূপেন হাজৰিকাক। চিত্ৰৰসিকে ভাল পালে, চিনেমা আলোচকেও প্ৰশংসা কৰিলে-- সেয়াই আছিল প্ৰথম চিনেকৰ্মৰ সুখ। দুখ-- ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ বঁটাৰ "সুখ" আশা কৰিছিল, নাপালে। নপোৱাৰ বাবে আছৰিত হৈছিল, চিনেমা খনৰ দৰ্শক হোৱা চিনেমা আলোচক সকলো। কলিকতাৰ আলোচক সকলৰ ওচৰত ভৃপেন হাজৰিকাই নিজৰ মনৰ চিনেসুখ প্ৰকাশ কৰিছিল এনেদৰে-- "ছবি ভাল পোৱা সকলে ভাল পাইছে, আপোনালোকে ভাল পাইছে। আপোনালোকৰ ভাল পোৱাই মোৰ সুখ বঢ়াইছে। আৰু ছবি কৰিবলৈ সাহস দিছে। আৰু ছবি কৰিম। 'এৰা বাটৰ সুৰ'ৰ দৰে নহয়, কিছু বেলেগ। 'এৰা বাটৰ সুৰ'-এ শিকালে, যি শিকালে সেই খিনিৰে বেলেগ কৰিম।" (উৎস: চিত্ৰবাণী, সম্পাদক: গৌৰ চট্টোপধ্যায়) প্ৰথম পৰিচালনাৰ প্ৰায় ৪ বছৰ পাছত হাতত ল'লে দ্বিতীয় খন অসমীয়া চিনেমাৰ কাম। ("মোৰ মগজুত খেলালে, মই এখন অসমীয়া ছবি কৰিম। কিন্তু মই কিন্তু নলওঁ। 'এৰাবাটৰ সুৰখন পৰীক্ষামূলক আছিল, কাহিনী নাছিল। গতিশীল সমূহ এটাই বুটলি লোৱা অভিজ্ঞতাখিনিয়েই 'এৰাবাটৰ সুৰ। এইবাৰ মই ক্লাছিক বস্তু, এটা লোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ, যিটো গাঁৱ...

গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে?

assamese singer by: Utpal Mena মহাশ্বেতাই গাইছিল-- "অস্ত আকাশৰে সপোন ৰহণ সানি ক্লান্ত লুইতৰে হেঙুলীয়া পানী। বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়, বৈয়ে যায়..." মঞ্চলৈ উঠি আহিয়ে স্বনামধন্য ভাৰতীয় সৰোদবাদক তথা শাস্ত্রীয় সঙ্গীতজ্ঞ আমজাদ আলী খানে কৈছিল, মহাশ্বেতা গীতটো আৰু এবাৰ শুনাবানে? শুনাইছিল। তন্ময় হৈ শুনিছিল সংগীত নক্ষত্ৰই। ২৪ ছেপ্টেম্বৰ। নতুন দিল্লীৰ শ্ৰীমন্ত শংকৰদেৱ ভৱনত মোৰ ভূপেন হাজৰিকা প্ৰকল্পৰ দ্বিতীয় খণ্ড "Bhupen Hazarika Volume II"  উন্মোচন কৰিছিল সংগীত নক্ষত্ৰ আমজাদ আলী খানে। এই অনুষ্ঠান মুকলি কৰা হৈছিল মহাশ্বেতাই গোৱা "ভূপেন্দ্ৰ সংগীত"টোৰে।  এই যে গীতটো গাইছিল তাৰ আগলৈকে মহাশ্বেতা নামৰ গায়িকা গৰাকীক আমিয়ো জনা নাছিলোঁ। শুনিছিলো মাত্ৰ। ইউটিউবত। কিন্তু ইমান সুন্দৰ সাংগীতিক অনুভৱ কৰা নাছিলোঁ, মঞ্চত "অস্ত আকাশৰে সপোন..." শুনাৰ আগলৈকে। ১৯৫৮ চনতে সুধাকণ্ঠই শব্দ-সুৰেৰে ৰচনা কৰা এই গীতত আকৌ এবাৰ অনুভৱ কৰিছিলোঁ "লুইতৰ অস্ত ৰবিৰ সৌন্দৰ্য", "দুয়ো পাৰে কত মানুহ, কত যে ইতিহাস", "জীৱনৰে দিগন্ত অপাৰ" ইত্যাদি। পাছত মহাশ্বেতাক সুধিছিলোঁ--...

The Seventh String

" The Seventh String by: Utpal Mena "The Seventh String" (দ্যা চেভেন্থ ষ্ট্ৰিং) --নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ চিনেকৰ্ম। চিনেমা খনৰ লেখক বৰ্ষা বাহাৰ। নাট্যকৰ্মী বাহাৰুল ইছলামৰ তনয়া বৰ্ষা বাহাৰে ইংৰাজিত লিখা এটা চুটি গল্প চিনেমা খনৰ শিপা। --চিনেমা খনত লেখক বৰ্ষা বাহাৰ এটা "চৰিত্ৰ'লৈ ৰূপান্তৰ হৈছে, যিটো "চৰিত্ৰ" (নিষ্ঠা কাশ্যপ) চিনেমা খনৰ মূল বিন্দু, যিটো বিন্দুৰ সৰল ৰৈখিক গতিয়ে আকাৰ দিছে এটা কাহিনীৰ। "বাস্তৱবাদ"ৰ ওচৰৰ কাহিনী, বাস্তৱ অভিনয় (realistic acting) -ৰে নিৰ্মাণ কৰা ৰূপালী গল্পৰ। শীৰ্ষ বিন্দু (climax)-ৰ পৰা গতি কৰিছে নিষ্ঠা কাশ্যপ বিন্দুটো। নিষ্ঠাই মৃত্যু বিচাৰিছে। হাতৰ শিৰা কাটি চৰম সিদ্ধান্ত লোৱাৰ চেষ্টা নিষ্ঠাৰ। এই প্ৰথম বিন্দুটো পৰিচালকে ঠিয় কৰাইছে কেমেৰাৰ ভাষাৰে। কাট কাট-- কেইটা মান শ্বটেৰে। চিনেমেটিক কাৰবাৰত --উত্তেজনা। দৰ্শকক ভাবিবলৈ সময় দিয়া নাই। উত্তেজনাৰ মাজত সোমাবলৈ বাধ্য-- দৰ্শক। আৰু যেতিয়া দৰ্শক উত্তেজনাৰ পৰা মুক্ত হৈছে কাহিনীয়ে আকাৰ লৈ গতি কৰিছে। কাহিনীয়ে দৰ্শকক বন্দী কৰিছে। --ৰূপালী গল্পটো আৰম্ভ হৈছে মুম্বাইত। লো...